onsdag 21 mars 2007

Vigselrätt men inte vigselplikt

Äktenskaps- och partnerskapsutredningen ligger klar och det är klart att begreppet partnerskap ska försvinna. Samkönade par ska kunna ingå äktenskap.(SvD, DN)
Svenska Kyrkan och andra samfund kommer inte längre att automatiskt få vigselrätt, de måste ansöka om det. Ingen präst eller pastor kommer heller att "tvingas" viga samkönade par.
RFSL tycker att det är diskriminering.
Enligt SvD har Svenska kyrkan sagt att den tänker införa vigslar för homosexuella, men att enskilda präster ska kunna neka.

Vigselrätt men ingen vigselplikt, blir regeln och den innebär även att enskilda präster ska kunna säga ja till att viga ett par och nej till att viga ett annat.
Därmed tror jag att Svenska Kyrkan har gett RFSL svar på tal. Präster kommer att kunna välja. Diskriminering kan det väl knappast vara fråga om? Svenska Kyrkan är ingen statskyrka längre, utan är jämställd med frikyrkorna. Ingen präst idag har vigselplikt. Ingen har idag "rätt" att kräva att bli vigd av en speciell präst.Så kommer det inte att bli i framtiden heller. Antingen måste man få tag på en präst som går med på att viga samkönade par eller man måste gifta sig borgerligt.
Sedan kan man givetvis diskutera varför en präst nekar att viga, men det är en intern fråga för kyrkan.

En mellanväg, som jag tror är riktig. Många opponerar sig säkert mot kyrkans positiva inställning till förändringen av lagen. Ändå tycker jag att kyrkans ledning har mött dem på halva vägen när de betonar att prästerna fortfarande har ett val.
Fortfarande hopp för Svenska Kyrkan, som jag tycker de senaste åren har fått väldigt lågt till tak.

Men RFSL:s Sören Andersson säger också: "Man får inte välja ur den svenska lagen - då kanske kyrkan inte borde genomföra det här alls."
Jag håller delvis med honom. Kyrkorna borde inte ha civil vigselrätt, men det har jag redan berört i ett tidigare inlägg.

5 kommentarer:

  1. Hej.
    Hittade hit från Karin L-V. Intressant blogg! :-)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack för att du gör reklam för min blogg.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag hittade hit via Blygers blogg. Intressanta inlägg du har!

    SvaraRadera
  4. P.S Det var jag som hade solstolar på min blogg!

    SvaraRadera
  5. Nu hänger jag med.
    Kul att du har hittat min blogg.¨
    Monica

    SvaraRadera