lördag 21 april 2007

Holland-Sverige 1-0 (?)


Häromdagen hade skolan där mina barn går en officiell öppningsceremoni med anledning av utbyggnaden av skolan. Fint väder och festligt. Efteråt hade skolledningen mottagning för sina lärare, föräldrarådet, representanter från kommunen och givetvis byggjobbarna.
Det bjöds på både vin och öl.
En typisk holländsk "borrel" (omöjligt att översätta: "mottagning där det bjuds på vin och öl och lite tilltugg, oftast för att fira något" är nog det närmaste jag kan komma).

Skulle väl aldrig ha hänt i Sverige? Att man bjuder på alkohol när en skola firar en tillbyggnad? Med kommunalrådet som anvarar för skolfrågor som en av de inbjudna? Och därtill en friskola (inget konstigt i Holland, där friskolor nästan är i majoritet) med starkt kristen profil.

Skulle aldrig ha hänt i Sverige. Eller?

Bra eller dåligt?
Jag stöder i princip en liberalare alkoholpolitik. Människor måste själva ta ansvar för sin alkoholkonsumtion.

Samtidigt sneglar Holland på Sverige för att se hur Sverige tacklar ungdomsfylleri. Holland sneglar ofta på Sverige i samhällsfrågor. Den svenska modellen ligger fortfarande högt i kurs här, speciellt i vänsterkretsar.
Till min förvåning måste jag erkänna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar