måndag 16 april 2007

Kränkande porr stannar kvar

Av någon anledning får hela diskussion om Biblarnas vara eller icke vara på Scandics hotellrum mig att tänka på uppståndelserna runt Muhammed-karikatyrerna.
Jag inser, när jag hör och läser alla nedvärderande ord som många har att säga om Bibeln, att jag är glad för att jag bor där jag bor.
Jag menar, jag blir upprörd när man talar så om Bibeln, som för mig är en helig skrift, men ändå är jag glad för att man kan, säga så.
Jag är glad att Sverige är ett fritt land, där man får säga så. Trots att det inte är kul att höra det. Jag kan inte säga att jag känner mig kränkt, detta ord som vi ska vara försiktiga med att använda, jag har ju hört det så många gånger förut.

I samband med karikatyrerna var det tydligt i många länder, att officiellt kunde man inte säga något nedvärderande om Koranen eller Muhammed. Vad som sade under ytan är en annan historia, i Syrien träffade man faktist på en och en annan som hade roligt åt skämtteckningarna. De tog inte åt sig personligen. Ett undantag, jag vet, jag såg ju kravallerna med egna ögon.

Med det menar jag inte att man ska sitta still och acceptera när det hälls skit över en, för att använda Skyttes ord i hans kolumn i SvD.
Att kristna reagerar tror jag är ett friskhetstecken för kristenheten.

Men för mig handlade det inte så mycket om att Bibeln slängdes ut, men mer om att porren stannar kvar.
"Fritt val" att titta på porr på betalTV på hotellen, jag vet.
"Porren fyller en funktion", är ett slitet argument i samhället, men det är argumentet för prostitution också. Faktum är att de inblandade i båda fallen oftast är trasiga människor, som har ett så trassligt liv bakom sig att de inte har något emot att förnedras och sälja något av det heligaste som Gud har givit dem; sin sexualitet.
Jag har inget emot erotiska scener på film, jag tycker till och med att de är nödvändiga i sitt sammanhang för att föra en berättelse framåt.
Men porr är något annat, det sker inte på lika villkor och är för det mesta kvinnoförnedrande.
Där kan man verkligen tala om kränkande. Kvinnan är objekt, mannen är subjekt, i alla fall i majoriten av porrfilmerna.
Ska vi titta på porr för att vi har ett behov av det, samtidigt som de inblandade i filmerna förnedras?

Samtidigt som jag är tacksam för jag lever i ett fritt land, så vill jag inte glömma baksidorna av det, baksidorna av vårt fria val. Möjligheten att välja, också den gudagiven, precis som sexualiteten.
---------------
Relaterat:
Inga svartvita svar
Ekonomiska konsekvenser för Scandic?

Intolerant humanist
Lägg porren i receptionen...

1 kommentar:

  1. Biblar stor jag mig inte pa. Men porr! Peronligen valjer jag ALDRIG ett hotell som inte tillhandahaller porr eftersom jag garna tittar lite pa porr tillsammans med den prostituerade jag har kopt for kvallen. Nej, lat biblarna stanna, eftersom vissa Filippinska prostuterade ar djupt katolska och garna laser ett par rader i biblen pa Sondagsmorgnar efter en hard natt.

    SvaraRadera