tisdag 11 september 2007

Föräldrars inflytande över barnens utbildning

I Sverige förs i mina ögon en oerhört naiv debatt över friskolor. "Barnfängelse" kallar Marita Ulvskog konfessionella friskolor.
Goda vänner i Sverige placerade för ett antal år sedan sina barn i en friskola, eftersom kvaliteten på den kommunala skolan var under all kritik. Det tog emot för dem, för de tyckte att den kommunala skolan, betald av deras skattepengar, skulle vara tillräckligt bra. Men, barnens bästa gick före.

För i slutändan är alla föräldrar lika; vi vill det som är bäst för våra barn. Förr kunde man inte välja skola i Sverige, var skolan dålig fick man flytta till ett ställe där man visste att skolan var bra. Lättare sagt än gjort.

I Holland är friskolesystemet ett gammalt etablerat faktum. Varje liten by har åtminstone en kommunal skola, en protestantisk och en katolsk. I större samhällen är valmöjligheten större.
I Holland har man den åsikten att föräldrarna i första hand är ansvariga för hur de vill att barnens utbildning ska se ut. Staten kommer i andra hand, den tillhandahåller kommunala skolor, skolpeng till friskolor och den sysslar med, inte att förglömma och oerhört viktigt; inspektion av alla skolor. Nyligen stängdes ett antal muslimska skolor, kvaliteten var för låg.
Konfessionella skolor är debatterade här också, mest av de som inte tror.
Men debatten får dålig fart.
För faktum är: de konfessionella skolorna är här oftast av högre kvalitet. På mina barns skola, som är en kristen skola, men med en aktivt kristen profil (det finns kristna skolor där profilen är ganska ljum, inte stor skillnad än kommunala skolor alltså), det vill säga; morgonbön, regelbundna skolgudstjänster vid de stora högtiderna,bibelstudium en gång i veckan, alla lärare är kristna.
Alla är välkomna att sätta sina barn på skolan, man utsätts inte för något sorts förhör för att visa att man är bekännande kristen av rektorn innan barnen släpps in, men man måste acceptera att deltaga i alla kristna aktiviteter. Ca. 25% av familjerna som har barn på skolan är inte aktivt kristna. Ca. 3 familjer är troende muslimer. Varför dessa familjer väljer vår skola? Antagligen för att de vet att det är en bra skola.
För det är en bra skola. Mina barn stortrivs. Kommer de att vara dåligt utrustade för att ge sig ut i världen senare? Jag vet inte, mina barn har ju i övrigt redan sett en hel del av världen. Men vad som är viktigt för oss som föräldrar är att de har en trygg skolmiljö, bra lärare, kvalitet på undervisningen, lugn på lektionerna, bra kamrater, gott samarbete med föräldrarna, intensiv föräldramedverkan.

Kom inte och tala om barnfängelser!

Givetvis måste Skolverket satsa på en bra inspektion av friskolor, liksom kommunala skolor. Dåliga friskolor ska inte ha statsbidrag, det är vi nog överens om Ulvskog och jag.
Men det är nog dags att Svenska Staten slutar leka överförmyndare inom alla områden och ger föräldrarna huvudansvaret för sina barns utbildning, liksom för livet i övrigt.

----------
Uppdatering:
Jag har hamnat i en liten debatt med en för mig okänd sosse, på hennes blogg, för den som vill läsa. Ett bra exempel på en politiker som inte är intresserad i hur andra tänker, bara vill hävda sin egen åsikt och därtill har en ganska hetsk ton. Jag har oerhört svårt för sådana dialoger.

Blir lite trött på den där idéen om att sekulära kommunala skolor lämnar barnens fria sinne orört. Som om inte en sekulär undervisning påverkar ett barns fria sinne!
Jag har inget emot bra sekulär undervisning. Inte heller har jag något emot bra konfessionell undervisning. Däremot tycker jag att föräldrarna ska ha en valmöjlighet och ska kunna påverka sina barns undervisning. Det är i första hand föräldrarna som har ansvar för barnens uppfostran, och då vill jag tillägga; även undervisningen. Staten ska inte leka överförmyndare, som om jag inte vet mina barns bästa. Det är mina barn.

Osund, dåligt fungerande undervisning ska vi inte ha och det ska staten se till att kontrollera.
Vare sig det gäller kommunal skola eller konfessionell friskola.

4 kommentarer:

  1. "Mina barn stortrivs. Kommer de att vara dåligt utrustade för att ge sig ut i världen senare?" Det just det som är frågan. Vad händer med barn som gått i en kristen eller muslimsk skola kommer de ha förståelse för andra trosuppfattningar ? Kommer vi som föräldrar att bli ännu mer isolerade i "enklaver" inte möta folk från andra trosuppfattningar.

    SvaraRadera
  2. Först måste jag säga att jag tror att barn som kommer från dåligt fungerande kommunala skolor är mycket sämre utrustade än de som kommer från bra konfessionella, med bra religionsundervisning.
    Hur kan tex. en skola som har svårt att tacka motsättningar mellan elever av olika etnisk och religiös bakgrund utrusta barnen på ett bra sätt? Vad får de för bilder av varandras ursprung och religion?
    Jag tror att man kan ge god religionsundervisning, även om man så att säga har tagit ställning själv.
    Vem är förresten objektiv?

    Jag har somt sagt goda erfarenheter från en kristen skola som är ÖPPEN, men med en tydlig profil. Du kan inte avstå från morgonbönen tex.

    Till sist: Om den kommunala skolan höll i genomgående god kvalitet, så skulle behovet av friskolor inte vara så stort.
    Jag är INTE EMOT kommunala skolor (uppfostra våra barn religiöst kan man ju också göra hemma).

    Ett dilemma står man som förälder alltid inför. Man vill skydda sina barn och ge dem en trygg uppväxt, samtidigt vill man att de ska vara ´"redo" för världen och klara av att leva i den,

    SvaraRadera
  3. 1. Vad händer med sekulära elever som aldrig träffar religiösa? Blir de också inskränkta?

    2. I Skolverkets utvärderingar av friskolor med konfessionell inriktning får de toppbetyg rörande kunskap och tolerans. Bättre än andra kategorier av friskolor, bättre än den kommunala friskolan. Men varför bry sig om verkligheten när fördomar skall fram?

    SvaraRadera
  4. Gärningsmannen!
    Samma här i Holland, konfessionella skolor har oftast bättre resultat. Så ser verkligheten ut. Runt Haag är det väntelistor till de populära konfessionella skolarna. Man får sätta barnen på väntelistan direkt efter födseln för att veta att man har plats när de är 4 år.

    Konfessionella högstadier/gymnasier i sk. "svarta" områden i tex Amsterdam (alltså invandrartätt) har oftast mycket bättre studieresultat än kommunala. Och då talar jag alltså om konfessionella som har många invandrare som elever också.

    SvaraRadera