tisdag 18 september 2007

Gladdumma tjejer och fräscha killar

Jo, lite så beskriver 17-årige Niklas dagens tjej- resp. killideal. Tjejerna ska alltid vara glada och lite halvdumma, så att killarna kan känna sig överlägsna och omhändertagande. Killarna ska vara vältränade och "fräscha". En pojkflicka accepteras, men en "flickpojke" absolut inte. Då är man ju "bögig"!

SvD har en underbar artikel med en intervju med en tjej och en kille som tillhörde första kullen som "utsattes" för förskolan Tittmyrans jämställdhetsprojekt. Två ungdomar med stor insikt och bestämda åsikter. De har mycket intressant att säga både om sina erfarenheter från dagiset och dagens könsroller. Båda är positiva över sin dagistid och vad de lärde sig.
"En del verkar ju tro att vi som gick på jämställdhetsdagis blev hjärntvättade, men kolla på de sjuka ideal som pumpas ut dagligen genom medierna. Snacka om hjärntvätt!"

Tala om hjärntvätt vill de absolut inte, utan är snarare stolta över att ha varit med i "jämställdhetsprojektet". Att det fortfarande efter 20 år tjatas om frågan förstår det inte. Niklas säger:
"Om inte jämställdhetsdagis är en självklarhet när jag får barn så kommer jag faktiskt att bli förbannad. I sådana fall har vi ju snackat i minst 20 år utan att det har hänt något."

Erfarenheterna från Tittmyrans projekt är överväldigande positiva. Tjejerna upplevs som med frimodiga och killarna som lugna och med mer välutvecklat språk än jämåriga killar. Lärarna på högstadiet reagerade till och med och tyckte att tjejerna "tog för mycket plats". Något som Niklas inte själv minns, men han antar att lärarna helt enkelt var vana vid att "ge killarna utrymme." Nu var man plötsligt tvungen att ge tjejerna utrymme också. Snacka om att lärarna sitter fast i könsroller.

Det får mig att tänka på ett annat "förskoleexperiment". En förskola gick med på att hänga upp en kamera i kapprummet för att kunna studera om pojkarna och flickorna behandlades olika. Personalen gick glatt med på experimentet, fast övertygade om att de behandlade alla barn jämlikt. Och visst blev de chockade över vad de fick se. De gav pojkarna mycket mer utrymme och tolerans än flickorna. Följden blev att det dagiset ändrade sina rutiner.

Dagens könsroller bland unga grundläggs alltså i unga år. Självklart går en del av sig självt. Min dotter blev hästgalen helt på egen hand. Jag var visserligen hästgalen som barn, men det gick över och jag har egentligen aldrig talat om det med henne. Men tar jag med de två yngre bröderna när dottern har ridlektion, så står de och tittar på stallets traktorer, vad trodde du? Att de skulle stå och glo på hästarna? Inte har vi pumpat i dem att traktorer är något av det mest coola i världen!

Men ändå, vad har det att göra med om tjejer "tar plats" eller inte?
Dagens könsroller, är de egentligen annorlunda än förut? Tjejer ska vara lite dumma och ska tas om hand, killar ska vara fräscha, det vill säga manliga och inte "bögiga".
Suck, man blir lite uppgiven. Jag hade också varit stolt om jag hade varit ett "tittmyrebarn", med lite annan syn på världen.
Niklas ser krasst på verkligheten:
"Samtidigt tar det förstås tid. En del äldre är så fundamentalistiska och vill hålla fast vid de gamla könsrollerna. De kanske helt enkelt måste dö innan det kan bli någon riktig förändring."

Visst är han positiv, egentligen. Om alla vore som han så vore det kanske sant. Men nu är fortfarande de unga fast i samma könsroller som de äldre, och kommer det verkligen att förändras? Dagens tjejer pumpas ju fortfarande med bilden i media att en tjej ska vara "gladdum"! Och allt kan numera göras för att behaga killarna. Killarna i sin tur präglas fortfarande av den urgamla föreställningen att tjejerna är en knullhåll, helst med en snygg kropp och helst med ganska lite hjärna. Är det kanske biologiskt betingat? En tjej med hjärna, som "tar plats", accepterar inte att "bara" vara knullhål och då hotas släktens fortbestånd. En kille som inte ser som sin främsta uppgift att sprida sin säd så mycket han kan, hotar också släktens fortbestånd.
Eller för att koppla tillbaka till Paulus och hans ord om att kvinna ska vara tyst under gudstjänsterna och fråga sin man hemma. Leo skriver mer om detta, i sitt inlägg utifrån SvDs artikel. En kvinna skulle föda barn och ta hand om familjen. Så mycket mer innehöll den tidens kvinnobild inte.

Nu är jag kanske elak och överdrivet pessimistisk. Jag vill gärna tro att det går framåt lite.
Därför blir jag ännu mer arg när jag läser ytterligare än artikel i SvD, där en Kd politiker invänder mot genuspedagogik. Jag undrar bara, vad grundar han sin filosofi på? Jag menar, jag tror inte att varje barn är ett oskrivet blad, men jag tror vi ska fundera rejält på vad vi krafsar dit på det halvskrivna blad som finns!
Är det egentligen bibliskt att låta killar ta mer plats och att tjejer ska vara lite gladdumma?

Tack och lov var Jesus mer feministisk än Paulus.
-------------------------

Tillägg: Jag vet inte om det var Tittmyran jag hänvisade till med kameran i kapprummet. Tittmyran har i alla fall använt sig av kameror för att kunna analysera hur de arbetar.
---------------------------------

Uppdatering:
Läs mitt inlägg Om Jordklumpen, Revbenet, Paulus och könsroller, där jag funderar lite på skapelseordningen enligt Bibeln, Paulus ord och könsroller. Ett bibliskt feministiskt perspektiv!

4 kommentarer:

  1. "Tack och lov var Jesus mer feministisk än Paulus."

    Briljant :)
    (även om man gillar en hel del av det Paulus skriver)

    SvaraRadera
  2. Jag gillar faktiskt också en hel del av det Paulus skrev, men tyvärr var han också fast i lite könsroller...
    :)

    Har jag blivit feminist??

    SvaraRadera
  3. Visst är det bra om tjejer lär sig att ta för sig och så. Men mycket av den sk genuspedagogiken går ut på att tvinga killar att leka med dockor och tjejer med bilar. Är född på 70 talet och har upplevt en del sånt under skoltiden. Vi killar skulle sy med tjejerna skulle snickra m.m. Hatade det och tyckte det var skittrist. Så något man bör ta upp i debatten om genuspedagogik är varför inte killar kan få vara killar. Sedan vet jag inte om det är bättre om tjejer gör likadant som killarna i klassrummen. Dvs stojar och lever rövare och får kassa betyg. Man glömmer ofta bort i debatten att det oftast går bäst för tjejerna även om dom inte tar störst plats.

    SvaraRadera
  4. Tobbe!
    Kul exempel du tar upp, jag är född i slutet av sextiotalet och utsattes antagligen för "samma sorts" genuspedagogik.
    Jag är ingen expert men kanske var vi i skolåldern redan så inne i våra könsroller att vi hatade det pga av det? Jag minns att jag var ganska rädd för svarven... Å andra sidan var jag rädd för syfröken också, så jag gick hellre till träslöjden...
    Fast jag tycker faktiskt det är bra att killar lär sig sy lite och att tjejer kan sätta ihop en lampa!
    Jag får lite intrycket från Tittmyrans metoder att det inte handlar om att killar ska tvingas leka med dockor eller vice versa. Snarare att man sysslar med saker som mer "pojkiga" med flickorna och vv.
    Visst ska killar få vara killar och tjejer tjejer!

    Men vad jag ser som ett problem är att trots att det går bra för tjejer i skolan (resultatmässigt) så "tar de inte för sig". Blir senare i livet inte chefer och får högre positioner i arbetslivet.
    Det är ett inlärt beteende, till största delen, tror jag. Med att ta för sig menar jag inte att stoja och leva rövare, det tror jag är ett negativt nedlärt beteende från killarna.
    Snarare handlar det om att stå för vad de kan och säga ifrån lite mer.

    SvaraRadera