torsdag 11 oktober 2007

Gamla Farmor får Nobelpriset...

...ja, lite så är intrycket man får. Kolla in videon där Doris Lessing stiger ur den svarta Londontaxin och möts av journalister, ivriga att berätta nyheten.

Gamla Farmor(vet inte om hon är farmor, men lite så är intrycket man får. Hon påminner mig dessutom om min första fröken, rundnätt, och med det långa gråa håret uppsatt) verkar inte vara så värst förvånad. Hon har väntat i 30 år.
-Men det är ju ett erkännande av ett livsverk, försöker en av journalisterna.

Bättre sent än aldrig.
Jag konstaterar att för första gången har någon fått Nobelpriset i litteratur som jag:
1. Känner igen namnet på.
2. Faktiskt har en bok av!

Sedan ger jag mig till bokhyllorna för att leta. Kan inte hitta Gräset sjunger. Kanske finns den i bokhyllan i sommarstugan?
Strax inser jag att den antagligen blev offer för Översvämningen för några år sedan i Damaskus. En mycket häftig regnskur fick avloppsvattnet att gå bakvägen (fråga mig inte hur det var möjligt...) och en ännu inte öppnad låda med böcker simmade i svart vatten en stund...

Hade en bok av...

1 kommentar:

  1. Gläder mig med alla systrar att Sveriges Nobelpriskommitté gjort ett helt perfekt PK val. Roligt! Själv ska jag skriva eb bloggpost framåt natten med rubriken
    typ/ Min Nobelpristagarrinna född 1919 ;-) (På riktigt o på allvar)
    //Dag Sr

    SvaraRadera