lördag 6 oktober 2007

Översätta Bibeln

Jag borde kanske inte klaga på blogfatigue, men ibland känns som om luften går ur lite extra. Då kan man ju alltid länka till andra som säger något intressant.

Jag sitter fortfarande och grubblar över Paulus och hans kvinnosyn, trots att många säger; varför ägna den frågan så mycket tid och inte andra saker som omnämns i Bibeln? (Tex, kyrkan har alltid älskat att diskutera kvinnans vara eller icke vara i predikstolen, men frågor om fattigdom, som nämns mycket oftare, prioriteras mindre). Kanske för att jag behöver gå igenom det här och gå vidare. (Vart?)


Som lekman behöver man ibland hjälp med att förstå hur Bibeln översätts. Stötestenen 1 Tim 2:12-15, det där om att kvinnan inte ska undervisa och bestämma över mannen, är ett sådant ställe. En kommentar på Jesuscreed visar hur bibelöversättningarna, svängt från ordet dominera till auktoritet;


"* Old Latin (2nd-4th cent. A.D.): “I permit not a woman to teach, neither to dominate a man [neque dominari viro]. (209)
* Vulgate (4th-5th): “I permit not a woman to teach, neither to domineer over a man [neque dominari in virum].” (209)
* Geneva (1560 edition): “I permit not a woman to teache, nether vfurpe [usurp] authoritie ouer the man.” (210)
* Bishops (1589) “I suffer not a woman to teach, neither to usurpe authoritie over the man.
* King James Version (1611): “I suffer not a woman to teach nor usurp authority over a man.” (210).



Om Paulus egentligen pratade om att kvinnor inte skulle dominera över män när de undervisade, så menade han kanske att ingen ska dominera över den andre, det ska vara jämlikt.
Men om auktoritet används, då får versen en annan innebörd. Då talar man plötsligt om underordning. Men ville Paulus verkligen tala om underordning? Kanske ville han endast tala om ordning?


Men de efterföljande verserna gör det givetvis inte enklare. Vers 15 är dock ytterligare ett ställe som kan översättas på olika sätt. Svenskans "hon ska bli räddad genom sitt moderskap" kan tolkas som om moderskapet är det som frälser kvinnan. Eller, om man ser på ordet genom, då kan det också betyda att Gud ska hålla sin hand över kvinnan när hon får barn, skydda henne helt enkelt. En not till engelska Good News säger att versen kan också lyda; "will be kept safe through childbirth". Där är det ännu lättare att tolka det som om Paulus talar om Guds omsorg (i motsats till domen efter syndafallet, där en av konsekvenserna för kvinnan var faran och smärtan i och med barnafödande).
Men verserna förblir svårtolkade.

Läs vidare under titeln Women in Ministry, på Jesus Creed. Finns en del att bita i! Mannen bakom bloggen, Scot McKnight, Professor i Religious Studies i Chicago, har skrivit enormt mycket på sin blog och det finns att ösa ur.
Och fundera på!

6 kommentarer:

  1. MONICA, a propos Questions...
    Ang. dina frågor, mina frågor, och svarskapacitet etc, se:
    http://www.trotank.se/blog/index.php?/archives/944-Vaelfunnet.html
    Du & jag är inte evangelikala iaf
    ~~
    Det är gott att kunna vara både emergent & fundamentalist.
    // Dag Sr

    SvaraRadera
  2. Monica - och Dag!

    Jag efterlyser er kunskap om Emerging/Emergent Church i min blogg idag!

    Ser fram emot svar!

    Charlotte

    SvaraRadera
  3. Förresten, Dag,

    Hoppas att du läser detta - hittar ingen mailadress till dig, så jag vet inte hur jag ska nå dig, och jag kan inte lämna en kommentar på din blogg.

    Det är just det som är problemet: har försökt kommentera saker där - men det lyckas inte - för det kommer aldrig upp någon kod. Man kan sitta och vänta i all evighet... Till slut fryser sidan och alla bilder försvinner - och det är bara att ge upp. När man går in där igen är ser man inte hela bloggen utan bara en del av texten.

    Samma problem har jag med Daniels och Haggajs bloggar. Antar att ni använder samma slags blogg...

    Kan ni fixa det här på något sätt...?

    Charlotte

    SvaraRadera
  4. @MONICA & ALLA DINA GELIKAR:
    Kära systrar! (Och brödergelikar)

    Min hållning vet du lite om. Hyfsat konservativ. Ortodoxt generöst, ändå, eller hur? ;-)

    Men jag kommer inte från min profetiska vision (hahaa, ta mig på orden md citationstecken, tack, så ingen missförstår):

    Ni alla älskade systrar, som har mera i hjärnkontoret än den del av en viss procent av den halva mänskligheten där det bara bara snurrar av enögd och steril extremfeministisk ökenvärld, använd er vishet och klokhet i att ändra på den kvinnochauvinism som bara åstadkommer samhällelig impotens på alla livets områden!

    - Om jag är trött på extremfeminismen?
    - Ja, men det fattar ni väl ändå efter detta mitt verbala vulkanutbrott.
    - Visst anar ni väl i alla fall att hos många män, människor och kvinnor finns en näranog uppgivenhet i samtal över huvud taget, eftersom allt till sist hamnar i lervällingen om gender, likställdhet, liknormer, likvatten, likstank...

    Ja, visst ja! Över till den profetiska visionen:
    DEN KOMPLEMENTÄRA TEAM-FUNKTIONEN

    Den hjälper till i bibeltolkningen, i gendersamvaron, i en upprättat samvaro mellan män och kvinnor på ett sätt som bara äkta genuin jämställdhet och likställdhet kan vara där vi alla är Olika OCH Lika. Men komplimentära team. Det blir liksom livligt intressant och inspirerande med den genomförda visionen. För, handen på hjärtat, är det inte detta som är poängen med manligt-kvinnligt. Jag behöver inte gå in på exemplen på bara kvinnor i team eller bara män i team... Men män & kvinnor tillsammans gör livet 100%

    Tack Monica att du (med dina goda vänner) fortsätter att föra denna kamp! Stand by! Och visst är det så att jag ändå inte är helt hopplös i min samsyn på samvaron i samlivet i det samhälle som nästan har gått överstyr i genderfrågan som blivit en auktoritär ideologisk företeelse av religiös natur, som kräver sin dyrkan, annars... (Är inte detta diktatorisk kvinnochauvinism i sin prydno?) //Dag Sr

    SvaraRadera
  5. @CHARLOTTE:
    Jag är på väg till din blogg just. E-adress? Ja, men älskade syster, den finns ju överallt på min blogg. Här är den på dessytom på direkten:
    dag.r.selander@gmail.com
    OK?!
    //D

    SvaraRadera
  6. Monica, Dag,

    Skrev just en lång kommentar som bara gick upp i rök när jag postade den, minns inte längre allt....

    Dag, vad gäller tekniken så är som sagt problemet att din sida fryser i min dator, och att det inte kommer någon kod att skriva in.

    Har svarat dig i min blogg också. Tack för länktips!

    Skrev svar om kvinnofrågan här inte minst - som jag ser just som kompletterande.

    Både kvinnor och män bör få följa sin kallelse och så komplettera varann - i likheter såväl som olikheter.

    Så är det inte i min kyrka idag.

    Där har övriga kristenheten hunnit mycket längre...

    Så hjälp oss gärna att balansera fram på den vägen!

    Charlotte

    SvaraRadera