söndag 9 december 2007

Ärkebiskop klipper sin prästkrage


The Archbishop of York, England, är en färgstark Herrens tjänare. På många sätt.
Den ugandafödde John Sentamu protesterade mycket bokstavligt mot Zimbabwes diktator Mugabe.
Han klippte nämligen sönder sin prästkrage i direktsändning på BBC och deklamerade att han inte skulle bära sin krage igen så länge Mugabe sitter vid makten. Kolla in klippet från BBC, (haha, kolla in den dubbla meningen av de orden!) ett absolut måste! Titta gärna på hela intervjun, intervjuarens reaktion är obetalbar: "My goodness, Archbishop that is a dramatic gesture!"

Jag har ett par goda minnen av färgstarka ugandiska präster, jag träffade nämligen en hel del under min stipendiattid där för hemskt många år sedan. Min absolute favorit, biskop Livingstone Mpalanyi Nkoyoyo, ska jag berätta om vid ett senare tillfälle, nu är det för sent. Håll utkik på denna blogg!
Biskop Livingstone blev så småningom ärkebiskop för Ugandas anglikanska kyrka och han är nog en av de mest jordnära präster jag någonsin mött.

3 kommentarer:

  1. @MONICA Vilket tips, tack! Och vilket BBC-videoklipp (01:31). Kan inte låta bli att länka till en av mina absoluta favoriter och förra årets Julpredikan
    //DSr

    SvaraRadera
  2. Snacka om tydligt ledarskap! :)

    SvaraRadera
  3. Dag!
    Tack för julpredikan, ska läsa den.
    Johan!
    Ja, går liksom inte att missa vad han vill säga...:)

    SvaraRadera