söndag 6 maj 2007

Konservativa trädkramare


Jag kan inte låta bli att fastna för den roliga illustrationen till SvDs artikel om "Klimatkramar från höger". Diverse politiker, inklusive George W Bush, kramar hårt varsitt träd.

Är det någon som kommer ihåg varifrån begreppet "trädkramare" kommer? Jo, det "uppfanns" under kampanjen mot byggandet av en ny sträcka motorväg på E6 i Bohuslän. 1987 tror jag att det var. Jag minns det mycket väl, hela trädkramarrörelsen föddes nämligen i en skogsdunge som hotades av avverkning i min hemby Ödsmål. Ungefär 200 meter från mitt föräldrarhem. Ett stenkast egentligen. Uppståndelsen var total, plöstligt visste alla var lilla Ödsmål låg. I byn själv fanns väldigt få motståndare till motorvägen. Det gjorde det hela ännu mer turbulent och intressant. De flesta trädkramarna var tillresta. Nästan alla i alla fall, några av mina kompisar satt i skogen med en termos varm choklad och vaktade träd, de också.

Idag står det inte någon skylt i byn "platsen där trädkramarna såg dagens ljus". Motorvägens närvaro är påtaglig, genom det stora höga motorvägsbro som spänner sig över Ödsmålsdalen.

Ödsmål är nog ganska bortglömt.
Ordet trädkramare lever kvar.

I det amerikanska valet har alla kandidater skaffat sig en miljöstategi. För att få röster från dem som Al Gore har skakat om, antar jag.
(I förra valet hade alla kandidater en religiös strategi, för att få alla kristnas röster.)
Och Schwarzenegger har bytt ut Hummern mot en miljöbil; "som luktar french fries, därför att den går på vegetabiliskt olja" har guvenören visst sagt.
Alltid något. Men att Schwazenegger överhuvudtaget har haft en bränsleslukande gigantisk Hummer, i en miljömedveten stat som Californien, det är egentligen märkligt.

Här i Holland har det inte regnat på sex veckor. Vi som har flyttat hit från torra Syrien undrar faktiskt om vi har hamnat i nordvästra Europa, i ett land som ska ha en av de högsta nederbördsmängderna i denna världsdel.
Al Gore harklar sig och säger; "Den obekväma sanningen är att..."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar