fredag 16 november 2007

Hur säljer man sig själv?

Ja, en och annan hoppar kanske till inför denna rubrik, men det handlar alltså om att skriva sitt CV och göra sig attraktiv på arbetsmarknaden.
Jag är inte lättanställd. Jag gör mig svåranställd, säger min man. Ja, men...
Äsch, egentligen vill jag kämpa vidare med skrivandet, men inom en ganska snar framtid har jag tre ungar i skolan sisådär 25 timmar på vecka, vad kan man göra med det?
Jag bör kanske tillägga att det finns större möjligheter i Holland att jobba deltid än i Sverige, där heltid verkar vara norm.
Dessutom skriker man efter folk, (enligt min man...).

Enligt min man är min viktigaste kompetens min kulturkompetens. Hur säljer man sin kulturkompetens? Ge gärna tips, speciellt om ni har erfarenhet av att anställa folk!

Egentligen skulle jag vilja få mer kött på benen genom studier, för att utveckla kulturkompetensen. Men att sätta sig på skolbänken igen? Och det är dyrt!

Jag fortsätter att fila på mitt manus. Och mitt CV. (På holländska säger man också CV, men det betyder också centrale verwarming, alltså centralvärme. Vet ni att det fortfarande finns hus här som inte har centralvärme? Bara en gaskamin i vardagsrummet. Sovrummet värms ändå aldrig upp. Jag är så GLAD att jag inte bor i ett gammalt hus!)

5 kommentarer:

  1. Off topic
    Pardon my Dutch, men jag har letat och letat efter denna fras, men jag tror tyvärr bara det är en synonym.
    I vilket fall som helst:

    Goed weekeinde, Monica!

    SvaraRadera
  2. Z, BEDANKT, din holländska är utmärkt!

    PRETTIG WEEKEND, kan man också säga, holländskan har väldigt mycket engelska låneord.

    SvaraRadera
  3. KULTURKOMPETENS... det har han rätt i, din man, det är både efterfrågat och en dyr kompetens i menings superviktig

    Vad gör jag för att beskriva denna min kompetens? Självklarheter för dig men guld värt för arbetsgivaren.

    * Land:
    språk stad ort tidsrymd kulturerfarenheter ev. yrke team

    Du/ni har ju om jag minns rätt minst 3-4 nationer att redogöra för

    Grattis!

    SvaraRadera
  4. Kulturkompetens har sin grund främst i människans identitet så...lyft fram det som gjort dig till den du är.

    SvaraRadera