fredag 17 oktober 2008

Marockofödd borgmästare i lejongropen Rotterdam


Lite så står det i holländska tidningar idag. Rotterdams kommunfullmäktige vill ha Ahmed Aboutaleb, socialdemokrat, marockofödd och muslim, som borgmästare. 
Att bli borgmästare i Rotterdam och heta Ahmed Aboutaleb, är som att hoppa i en lejongrop, menar man. Rotterdam, som länge haft stora integrationsproblem, är Leefbaar Rotterdams hemvist. Detta högerpopulistiska parti, i Pim Fortuyns anda, är de andra största partiet i Rotterdam (har varit det största, men förlorade en hel del i förra valet). 
Pim Fortuyn var utanför Holland känd som en högerpopulistisk, islamkritisk och homosexuell politiker. Han mördades 2002 av en djurrättsaktivivist. Hans parti är nationellt sätt numera ganska svagt, men i Rotterdam, Fortuyns hemstad, lever det kvar.
Även om jag inte har mycket till övers för högerpopulism, så måste jag erkänna att Fortuyn var en av de mer intressanta. Han stod ganska långt ifrån Le Pen och Haider. Han vågade säga saker som inte andra vågade. Och har därmed gjort diskussionen om integrationspolitiken mer öppen.

Aboutaleb är enligt min mening en av de mer intressanta politiska ledarna med invandrarbakgrund i Holland. I och med mordet på filmaren Theo Van Gogh, då Aboutaleb var kommunalråd i Amsterdam, gav han prov på goda ledaregenskaper. Inte sällan är han tuff mot sin egen befolkningsgrupp (och då lyssnar man, hellre om det är en inhemsk holländare som kritiserar).
Själv är han också ett exempel på framgång. Inflyttad från den fattiga bergsbygden i Marocko på 70-talet, han har jobbat sig upp, visat sig vara en duglig ledare och politiker. Min svåger jobbade ganska många år i Amsterdams kommun och ansåg att Aboutaleb var en av de bästa kommunalråden.
Dessutom tillhör han den yngre generationen politiker (född 61), vilket också är en fördel, tror jag. (Den gamla supertoleranta generationen är holländarna i allmänhet ganska trötta på).

Nu återstår att se hur han ska vinna Rotterdambornas hjärtan. Det ska bli intressant att följa. 
Min hemstad ligger 2 mil från Rotterdam och har också en stor marockansk befolkningsgrupp, så här följer man  gärna vad som händer i den stora grannstaden.
------
Foto från Parool.nl

1 kommentar:

  1. Det tidigare anonyma kommentaren har jag valt att ta bort.

    Främst för att den inte alls höll sig till ämnet, dvs den kommenterade inte alls mitt inlägg om Rotterdams nya borgmästare.
    Jag låter ganska ofta kommentarer som inte håller sig till ämnet stå kvar, om den bidrar med något.
    Så dock ej i detta fall, dessutom var tonen ganska otrevlig.

    Läs gärna mina kommentarsregler i högra spalten.

    SvaraRadera