söndag 8 november 2009

Söndagstankar en solig dag i november

Det är lite dött på den här bloggen. Både från min sida och läsarnas. Förutom några trogna som diskuterat kvinnligt ledarskap i kyrkan.
---
För tredje dagen i rad har min sidoblogg om mitt skrivande haft fler besökare än denna. Det beror delvis på stiltjen här men också på en länk från en skrivarcoach. Reaktionerna (över bland annat det här med att bli refuserad) var värmande. Läs om ni har lust.
---
Jag har funderat vidare på det här med att föra himlen till jorden och vad som egentligen menas med Guds rike, eller Jesu Kristi eviga rike som Petrus säger i 2 Petr 1:11.
Jag har inte kommit så mycket längre, men Petrusorden ovan, som prästen predikade om idag i vår kyrka, har också med det här att göra. Det handlar om att vår kunskap om Gud inte får bli fruktlös och overksam. Tro, kunskap och gärningar hör ihop och kan inte skiljas åt.
---
Jag har undrat när Birger-Elvis-Är-Bäst-Schlaug skulle skriva något om Elvis Presley vs. Michael Jackson.
Det har han gjort nu.
Själv tror jag att Michael Jackson kommer att bli för mina barn vad Elvis är för mig. Elvis dog när jag var i tioårsåldern och mina barn är i ungefär samma ålder nu. Alltså för unga för att egentligen veta vem Michael Jackson var när han var på topp.
Det blir till att upptäcka musiken i efterhand. Och jag, som egentligen aldrig hade Michael Jackson som idol, måste erkänna att hans låtar håller än.
Liksom Elvis.
---
Och så läser jag en grymt rolig bok på Elib just nu.
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann.
Bara titeln.
Jag skrattar högt emellanåt. Ska försöka få till en recension så småningom.
Jag beundrar författare som kan skriva roligt. Själv kan jag det inte. Jag är nog alldeles för melankoliskt lagd för det. Eller egentligen vet jag inte vad för gåvor man måste ha.
---
Och Mackan, en av dem som sällade sig till uppmuntrarskarorna, se ovan, har publicerat sin senaste, Ur djupet, både i eboksform och på papper. Jag läsa när Hundraåringen har klivit tillbaka in genom fönstret igen (om han nu gör det...)

--

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar