söndag 4 april 2010

Alltings återlösning

Jag ska egentligen inte skriva så mycket idag, men jag tycker att Pastors Joachims påskdagspredikan är så bra att jag låter den stå för vad jag tycker om ämnet Uppståndelsen.

Jag vill bara tillägga, och Joachim är inne lite på samma ämne; det handlar om så mycket mer än individens frälsning och återlösning.

Västerlandets individualisering av påskens budskap och för den del hela det kristna budskapet, har fått många tragiska konsekvenser.
Ett är att det var okej att strunta i skapelsen, den var ju ändå dömd att gå under.
Ett annat är att missionen gick i kolonialismens ledband, det viktigaste var ju att hedningen blev frälst, sedan att han blev av med generationers traditioner och kultur, och därtill jorden som födde honom, var sekundärt; han var ju ändå frälst.
Du kan säkert komma på fler tragiska konsekvenser.

Nej, påskens budskap handlar om "alltings återlösning" (Tom Wright).

Jesus uppmanade oss att predika det glada budskapet till HELA skapelsen.
(Mark 16:15)



Ägna gärna en tanke åt hur du gör det.


GLAD PÅSK!!

3 kommentarer:

  1. Sant, satt och läste lite i Daniel 7 om olika vilddjursliknande världsriken som Daniel ser profetiskt framför sig i dan 7:30 hittar jag något man nästan känner igen från vår tid.

    Det fjärde djuret betyder att ett fjärde rike skall uppstå på jorden, ett som är olikt alla de andra rikena. Det skall uppsluka hela jorden och förtrampa och krossa den

    Knappast i linje med guds önskan tror jag som ville bygga en paradis jord.

    SvaraRadera
  2. Tack för länken och en sak till. Jag gillar skarpt din nya look på sidan! Snyggt!

    SvaraRadera
  3. Ja, Blogger har verkligen fått sig en ansiktslyftning och extra super är alla "sidor" eller flikar upptill, samt alla varianter på kolumner man kan välja. Nu har Blogger de flesta funktioner som jag saknade (som Wordpress tex har)

    SvaraRadera