torsdag 13 maj 2010

Ska sluta kriga mot mig själv

Det tillstånd jag lider av är knappast unikt.
Kriget mot mig själv. Kriget mot Vikten.

Skulle tro att en stor majoritet av befolkningen i Sverige och västvärlden befinner sig i samma eviga krig. Mot de extra kilona.

Jag har gått och grubblat en del på det här ett tag. År egentligen. Funderat. Det skulle vara kul att åter väga 70 kilo, som jag gjorde innan barnen kom. Men kommer jag att bli lyckligare för att jag går ned 10 kilo? Kanske. Om jag någonsin lyckas ta mig dit. Vilket jag antagligen aldrig kommer att göra. Och den vetskapen gör mig olycklig emellanåt.
Jag älskar god mat, choklad, en kaka till kaffet, chips och ett glas vin till helgen.

Nu har jag bestämt att jag ska göra som Anna Larsson skriver i SvD; Göra en deal med mig själv om att aldrig laborera med mat
Däremot träna hur mycket jag vill. Och göra träningen till en vän.
Jag blev så underbart glad när jag läste vad hon hade skrivit.

Jag har aldrig gillat att röra på mig. Jovisst, vandra och cykla (går bra här i Holland...), men sport.... Nej tack. Hatade gympa i skolan.
Så att jag började gå på gym för drygt ett år sedan var nog ett smått under.
Ett ännu större under var faktiskt att jag tyckte det var kul.
Mitt gym är härligt tillåtande, bara "vanligt folk" går dit. Unga och gamla, tjocka och smala.
Jag började med en önskan att bli lite mer vältränad. Och gå ned 5 kilo. Det senare har inte uppfyllts.

Så nu ska jag försöka något nytt.
Inte vara så hysteriskt fixerad vid vilka jeans jag inte får plats i, att valkarna finns där, och trofén efter tre barn (det där nere på magen som alltid hänger...).
Äta sunt, men unna mig i bland.
Träna för att det är kul, och för att jag mår bättre.

Låter det som ett nyårslöfte?
Det är det nog också. Jag påbörjar ett nytt år idag. Firade givetvis födelsedagen med tårta och god mat på restaurang och just nu är jag glad att jag har unnat mig detta, utan att ha dåligt samvete.

2 kommentarer:

  1. Låter spännande att du ska äta som du vill, och istället satsa på fysisk aktivitet. Har en polare som bara älskar kakor, mat, läsk och sötsaker, så han kompenserar detta genom att simma några gånger i veckan och cykla mellan Malmö och Lund en gång i veckan. Så äter han som han vill.

    SvaraRadera