tisdag 8 mars 2011

Farväl till kött

Karneval firas just ju i många delar av världen, bland den katolska delen av Nederländerna. Fast där spårar det ur en del, ungefär som svenska Lucia och Midsommar, det ska supas så mycket som möjligt, speciellt  bland unga.

För oss innebär det ganska bokstavligen ett farväl till kött.
I morgon börjar vi fasta. 40 dagar fram till påsk, exklusive söndagar, då man inte fastar.
Vi ska INTE hälsofasta, dvs bara dricka. Om någon nu trodde det.
Först var det bara jag och min dotter som skulle fasta, men idag sa min man att han också ville vara med. Grabbarna tror jag inte jag kan övertala.
Förutom inget kött ska vi avhålla oss från sötsaker, godis, coca-cola (gäller dottern), alkohol (gäller min man och mig) och liknande "lyxmat". Jag ska försöka att hålla lite koll på hur mycket pengar vi sparar på att inte äta kött samt sötsaker och alkohol, och det ska senare skickas till någon som behöver det bättre.

Idag har vi firat lite Mardi Gras, Fettisdag, med en smarrig kycklinggryta och semlor, givetvis. Hembakade semlor, med egen mandelmassa (hackad mandel blandat med socker och inkråmet från bullarna).

Min vision är också att vi också ska få en andlig dimension på fastan. Jag kommer att skriva om det på bloggen och det kommer nog att handla ganska mycket om i fall tvivel och ifrågasättande kan bestå samtidigt som man har ett nära förhållande till Jesus.

Följ med på min fasteblogg om du är intresserad.

4 kommentarer:

  1. Råkade se rubriken på en annan blogg och måste erkänna att mitt hjärta tog ett glädjeskutt - jippi, hon har läst tillräckligt många argument och tänkt över dem och kommit fram till att det inte är hållbart att äta kött längre! Men det var visst inte riktigt så... lycka till med fasteperioden ändå, kanske fastnar du i det goda.

    SvaraRadera
  2. Jag måste erkänna, jag ÄLSKAR kött. I alla dess former.
    Så visst är en 40 dagars vegatarisk kost (förutom söndagar) en utmaning. Värre än att banta! ;)

    Jag kommer nog aldrig att bli vegetarier. Men jag skulle kunna tänka mig att dra ned på köttintaget, speciellt nötköttintaget. Äta mer vegetariskt. Och minska mitt ekologiska fotavtryck.

    SvaraRadera
  3. Kristen fasta kan tillämpas på många sätt, eftersom det primära är att utnyttja fastetiden för att komma närmare Gud. Personligen vill jag nu utmana alla läsare av din blogg, Monica, som i likhet med mig har fastnat i en ful och ohälsosam ovana. Jag är rökare. Men i och med askonsdagsmässan i kväll tänker jag hålla upp. Jag lyckades med det hela fastan för 2 år sedan. När jag sedan tog en promenad efter Påskdagens mässa snubblade jag över ett halvt paket cigaretter som någon hade tappat. Kunde inte motstå frestelsen. I år tänker jag följaktligen inte ta någon promenad på påskdagen... Men utmaningen lyder: Fimpa med mig från och med idag! Jag återkommer gärna om fler aspekter av fastan under de dagar som följer.
    Allan Willny

    SvaraRadera
  4. Lycka till med att sluta röka, Allan. Permanent.

    SvaraRadera