lördag 9 april 2011

Blodbad i min mans hemstad

Stor tragedi min mans hemstad Alphen aan den Rijn [uttalas; Alfen an den Rejn] idag.

En ung man gick in i ett galleria och började skjuta vilt omkring sig med ett automatvapen. Just nu säger man att sju har dött, inklusive gärningsmannen själv, som tog sitt eget liv. Enligt obekräftade uppgifter har han också skjutit ihjäl sin egen mor, som hade en klädaffär i affärscentret.Terroristattack var genast på allas läppar, ända tills det stod klart att gärningsmannen var blond och bar ett holländskt namn. Han bodde med sina föräldrar i en lägenhet alldeles intill affärscentret.
Det verkar som det är ett familjedrama som gick över styr.

Affärscentret Ridderhof ligger ett par hundra meter från huset där min man växte upp och där min svärmor fortfarande bor och jag har besökt det otaliga gånger genom åren. Det känns overkligt att se alla bilder om skottdramat. Jag känner ju igen varje hörn i gallerian och vet precis hur hyreshuset ser ut där gärningsmannen enligt uppgift bodde.

Ögonvittnen talar om hur det kändes helt overkligt; "som ur en amerikansk film, döda och skadade låg överallt". Folk flydde in på toaletter och personalsutrymmen.
Det kommer att ta lång tid innan Alphen hämtar sig från detta.

---------
Uppdatering:
Många rykten cirkulerar. Nu dementerar Alphens kommun att gärningsmannen dödat sin egen mor. Båda föräldrarna uppges vara i livet.

Dagen
Expressen 
SvD
DN
Aftonbladet
Svt

2 kommentarer:

  1. Theo F. Verheggen10 april 2011 kl. 09:36

    Hej Monica,

    Jag har kommit till din sida via nyheterna, och jag tycker att du skriver trevlig och med inlevelse, kommer nog kicka in på ditt blogg ibland i framtiden.

    Jag är en av många holländare som bor i sverige, och undrar ibland om "invandrar till holland" fattar landet, du verkar göra detta. Trevligt !

    Hälsningar !

    Theo Verheggen

    SvaraRadera
  2. Det är overkligt när något sådant händer i en miljö man känner väl och alltid varit trygg i...

    Ta din känsla på allvar...

    SvaraRadera