lördag 25 juni 2011

Midsommardagsregn

Regn idag. Men de lovar finfint väder i morgon. Äntligen sommarvärme.
Inte så att det berör mig så mycket mer. Jag har liksom tappat midsommarkänslan. Här firas det inte alls, denna typiska svenska företeelse. När barnen var små brukade jag ta dem till Sverige för att få uppleva svensk midsommar. Men det går inte längre, skolorna slutar inte förrän i juli. Och släpa mig iväg till något midsommarfirande på Svenska Kyrkan i Rotterdam eller någon svensk förening här i Holland blir heller inte av.

Vi firade ändå igår. Äldste sonen gick ut motsvarande sexan och det som kallas basskolan i Holland. Sedan är det fem eller sex år til som gäller"mittenskola" (middelbare onderwijs) i , motsvarande svenskt högstadium och gymnasium. Men att gå ut sexan (åttan här) är stor sak.Du lämnar din lilla, trygga skola och din klass som du känner sedan åtta år och flyttar över till en oftast stor skola, Det firar traditionellt med att klassen sätter upp en musikal som de låter familj och släkt se, och sedan blir det fest. Vi höll på till över elva igår. (Ingen skolavslutning i kyrkan så långt ögat kan se. Helt okänt begrepp i Holland. Inte ens de kristna skolorna har avslutning i kyrkan).

Dottern har hunnit med tre år av "mittenskola" och har några tuffa dagar bakom ryggen. Avslutningsprov, som kan vara avgörande för om man får gå över till "övre mittenskola" (gymnasium i Sverige), om man ligger nära icke godkänd i ett par ämnen. Hon hade tre icke godkänd, vilket är tillåtet, men man blir inte automatisk överflyttad. Efter att ha presterat bra sjönk det till icke godkänd i två ämnen,latin och tyska, som hon ändå inte har valt för nästa år. Nu blir det matte, biologi, kemi och fysik för hela slanten, och inga språk förutom nederländska, engelska och grekiska. Och ekonomi ovanpå det.
För se vad det blir av det, hon vet inte alls vad hon vill bli ännu.

Så nu äntligen är det sommarlov för de två äldsta. Den yngste måste traska till skolan ännu en vecka, sedan är det lov för honom också.Välförtjänt för alla tre.

Jag tycker det holländska skolsystemet fungerar bra. Det enda jag inte gillar är att de har ganska kort sommarlov, kortast i Europa tydligen, bara sex veckor (sju för mtitenskolan, med det ska ändras till sex det också). Totalt har de elva veckor per år. Hur många är det i Sverige? Fjorton? Jag vet inte hur de får ihop timmarna i Sverige, men jag tror att åtminstone svenska grundskolan har längre dagar än här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar