fredag 15 april 2016

Blogg100 #46 - Carl Bernstein och Nora Ephron

Jag har just sett en intressant intervju med Carl Bernstein, en av de två "Watergatejournalisterna", eller snarare var det det ofta så givande College Tour, ett holländskt program där studenter får fråga ut en känd person.

Jag måste ärligt erkänna att jag aldrig riktigt fattat vad Watergateskandalen handlade om, men filmen All the Presidents Men kommer på TV senare ikväll så jag får väl titta på den. Enligt Bernstein är filmen trogen verkligheten, förutom att den berömda frasen "follow the money" aldrig uttalades sav Bernstein och hans kollega Woodward.

Inte heller visste jag att Bernstein under fyra år var gift med nyss avlidna Nora Ephron och att han bedrog henne med den brittiske ambassadörens fru (och tillika dotter till fd premiärministern James Callaghan). Något som gav upphov till en bok av Ephron och senare filmen Heartburn, med Meryl Streep i rollen som Ephron och Jack Nicholsson som Bernstein.

Nora Ephron, en gigant inom amerikansk romantisk film, står bakom berömda verksom When Harry met Sally, Sleepless in Seattle, You´ve got Mail och Julie and Julia, både som regissör och filmmanusförfattare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar