fredag 9 januari 2009

Lite snabbt...

Måste bara bryta bloggpausen med en liten reflektion.

I kantrade debatter för och emot kristen tro brukar alltid kristnas illdåd genom historien dras upp. Ni vet; korstågen, inkvisitionen, koloniseringen av tredje världen, präster som begår sexuella övergrepp mot barn, ja, en del påstår till och med att Hitler var kristen och utrotade judar i kristendomens namn. Och så vidare. Och så vidare.

Som om folk med annan tro, eller icketro, inte begick några onda handlingar...

Missförstå mig inte, jag förnekar inte att illdåd begåtts.
Men de har ju inte något med Jesus och kristen tro att göra. Utan med människors ovilja alternativt oförmåga att leva som Jesu lärjunge. Och med uppenbar ondska.

Och så finns det de andra exempeln. Den som man inte vill höra talas om.

Som detta:
Årets Olof Palme pristagare, Denis Muswege, missionsläkare i Kongo-Kinshasa, ansvarig för arbetet att hjälpa våldtagna kvinnor. Ett arbete som bedrivs i samarbete med den lokala kyrkan och som stöttas av bla PMU Interlife och Läkarmissionen.
I Kongo-Kinshasa våldtas kvinnor systematiskt, som ett led i krigsföringen. Det drabbar kvinnorna dubbelt, dels det fruktansvärda övergreppet i sig, dels för att de ofta stigmatiseras av omgivningen och inte ses som offer, utan ges skulden för det som skett (obegripligt, jag vet, men så är det).

Det är bra när någons arbete för samhällets mest utsatta uppmärksammats. 
Exemplen på kristna som jobbar som Muswege är många, jag har själv mött dem i Afrika.
De får sällan uppmärksamhet. Hälsan tiger still eller vad är det man säger. Enskildas kärleksgärningar är inte det första som syns.
Men de är livsviktiga för de som hjälps.
--------
--------

Ljus i mörkret.
Staden på berget.
Jordens salt.

Låt din vilja ske, 
på jorden så som i himlen


7 kommentarer:

  1. Religion kan användas till vad som helst, vilket jag, med tanke på människoartens maktbegär och härskarmentalitet, uppfattar som den största faran för både krig och jordens överlevnad. Det är så lätt att få människor - inte minst män - att göra vad som helst, i namnet av en gud, eller med löfte om evigt liv i paradis, med eller utan tillgång till ett givet antal jungfrur.

    Monica: ser fram mot dina utlovade bokrecensioner - och kanske din egen bok .

    SvaraRadera
  2. Birger, jag lär inte recensera min egen bok... Det överlämnar jag åt andra. Om det blir någon bok, vill säga...

    Politik kan också användas till vad som helst, men kanske utan löftet om liv i paradis. Snarare löfte om en bra liv på jorden
    Mycket handlar om makt. Både religion och politik kan ge makt. Makt förgiftar. och tränger bort det mänskliga. Rädslan av förlora makten kan få människor att göra vad som helst. Oavsett religion och politisk färg.
    Tror jag.

    Krig och hat tränger också bort det mänskliga (vad man nu menar med det).
    Därför går det åt skogen i Gaza just nu. Och på andra platser. Alla hatar alla och det blir bara värre.

    Jesus sade att man ska älska sina fiender och be för dem som förföljer en. Han sade: Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det?
    Med andra ord; det gör alla andra också. Att älska sina fiender är tusen gånger mer utmanande.
    Och enda alternativet för en fredlig värld, tror jag.
    En som verkligen älskar sina fiender skulle inte våldta kvinnor som ett led i krigsföringen eller skicka raketer över gränsen eller bomba skolor.
    Det är jag fullkomligt övertygad om.

    Det var min predikan för idag. Nu ska jag ut i det vackra vintervädret. -7 grader, strålande sol och isen ligger på kanalen bakom huset.

    SvaraRadera
  3. Vet inte om Birger menar allvar med sitt inlägg att religionen står i vägen för en bättre jord, eller om han mest oroas över vissa troende människors inställning till krig.

    Själv tycker jag också det är hemskt att vissa medtroende inte har något imot allt blod och elände utan verkar som att man hemskt gärna står och hoppar i det liksom, fast vi svenskar inte är i krig.

    sedan är jag inte helt tröstlös i eländet utan vet att jesus säger att det räcker inte att kalla jesus för herre och gud när hjärta och gärning säger annat.Matt 7:21- Matt 7:23.

    SvaraRadera
  4. Mja, Lars om jag förstår Birger rätt så menar han att sättet religion används är det största hotet.

    Fast det kan han kanske svara på själv.

    Och där håller jag väl egentligen med honom. Det ligger en stora fara i hur religion kan användas. Men det gäller ju politik och andra ideologier också, fast religion nuddar ju ändå vid människans allra innersta och gör henne öppen för att användas. På gott och på ont.

    Och då känns det ännu viktigare att kristna står som ambassadörer för kärlek, fred och ickevåld.

    SvaraRadera
  5. Jo det kan jag nog ställa upp på Monica att faran är hur vi människor använder oss av olika ideologier, jag har nog berättat lite här och var i bloggosfären om hur jag hamnade hos en totalitär sekt i min naiva ungdom och när jag bröt mig loss från sekten och fick hjälp att bearbeta mina tankar så tog man ofta fram exempel från stalins sovjet eller nazi tyskland och det var förbluffande likt vad jag fick uppleva i en totalitär religös sekt.

    SvaraRadera
  6. Lars, jag kände faktiskt inte till din bakgrund.
    Det verkar som du tog dig ur den tiden med en sund tro i behåll.

    Bekräftar bara vad jag säger att både religion och politik och andra ideologier kan missbrukas.

    SvaraRadera
  7. Tack Monica det var snällt sagt, jag är ganska glad att jag fortfarande kan känna så mycket positivt runt ämnet gud även om jag råkade illa ut, det är ju lätt att bara stänga dörren och tycka allt är religionens fel och visst hade jag några beck svarta år när jag hade total allergi för allt vad religion hette, men insåg så småningom att mycket handlade om egna rädslor som man måste möta och bearbeta om man ska må bra med sig själv igen.

    Jo det här med ideologi och Etik är ju frågor som behövs ställas överallt för 20-30 år sedan var det ok att tvångsmata människor inom svensk vård som var vid sina sinnes fulla bruk men inte ville äta idag är det olagligt vad jag vet, och vården säger "Sjukvården ska kännetecknas av trygghet, respekt, integritet och tillgänglighet "

    Läste en ganska ruskig utläggning för några år sedan när den nya sjukvårds etiken utformades om anorexia offer som dog under tvångsmatningen.

    Så det är nog inte bara vi religösa som gör fel :)

    SvaraRadera