torsdag 1 januari 2009

På årets första dag - Om mitt bloggande 2008

Alla ska ju reflektera bakåt så här vid årsskiftet.
Jag har egentligen inte lust. Men lite har jag funderat på i alla fall.

Vad det gäller bloggeriet har jag lärt mig två saker:
  1. Ge dig inte in i diskussioner om du inte har kött på benen. Vare sig det gäller Mellanösternpolitik, teologi eller samhällsfrågor.
  2. Upprepningar är tråkigt
Ser jag tillbaka på mitt bloggår så tycker jag att jag har blivit tjatig. Skriver gärna om samma saker, kommer inte med något nytt.
Ämnen som jag gärna skulle vilja skriva om skriver jag inte om... det har att göra med det där med kött på benen.

Mellanösternfrågor, till exempel, ett jätteintresse, men det är så hett att jag hellre håller käft. Som sammanfattning av just det ämnet hänvisar jag till mitt inlägg om polarisering.
Ja, än värre, man demoniserar nästan sin motståndare.
Nej, jag tycker inte man bör jämföra Treblinka och Israels nuvarande attacker i Gaza, men jag tycker att man ska slippa bli kallad för antisemit om man klagar över Israels sätt att svara. (Och jag använder mig åter av bilden av mannen som svarar på grannens stenkastning med att skjuta på grannen).
Det finns inget effektivare sätt att döda en diskussion är att kalla någon antisemit. Då är det liksom kört på förhand.

Är jag feg som håller mig undan? Kanske.
Snarare är det nog så att jag tror att jag inte har något mer att tillföra. Vad vet jag om Mellanösternpolitik? Kanske mer än många. Men alltför lite.

Teologi är nästa ämne. Vad vet jag om teologi? Mycket lite. Öppnar jag munnen om något, så biter jag mig ganska snabbt i svansen. Håller inte hela loppet ut.
Kött på benen var det. Jag har för lite av det (mest fett för att vara ärlig och det har man ingen nytta av när man ska skriva blogginlägg).

Abort har jag ofta uttalat mig om. Gud, vad tjatig jag blir. Ska hålla käft om detta ämne nästa år.

Sammanfattningsvis ser min 3-i-topp lista vad det gäller sidhänvisningar 2008 ut så här:
  1. 14 år till salu. Jag är glad för att Caroline Engvalls bok om 14-åriga Tessan som fastnade i nätprostitution (och tog sig ur det) fått så mycket uppmärksamhet. Köp den, läs den, få andra att läsa. En jätteviktig bok.
  2. Var ska den syndige finnas med sitt liv? Om varför homosexuella handlingar, "synder", uppmärksammas så mycket och inte andra "synder" (som egentligen har mycket mer negativt inflytande på vår medmänniska)
  3. Pastorsgrodor. Om kristnas förmåga att om och om igen lyckas fastna i "underlivsteologin" (Niklas Piensohos ordskapelse). Kanske det blogginlägg som jag var mest nöjd med. Kul att det blev läst.

Avslutningsvis ska man ju blicka framåt också.
Vad ska jag göra 2009?
Jag har inte en blekaste aning.
Mitt romanprojekt som jag har jobbat med i drygt ett år är tillbaka i skrivbordslådan. För hur länge vet jag inte. Ett under ska till (alternativt övertalning) om jag ska orka ägna mig åt det igen.
Däremot har jag hittat ett annat manus i mitt digitala skrivbordslåda som jag känner mig sugen på igen. Det har legat 3 år i den lilla lådan.
2011 (eller nåt) lär jag veta om mitt senaste romanprojekt fortfarande ligger i lådan.

I alla fall, jag önskar alla läsare och bloggpolare ett


Gott Nytt 2009 i bloggosfären.


Vita vinterbilder från en liten vik någonstans på Bohuskusten