onsdag 6 maj 2009

Mina läsupplevelser

Gillar egentligen inte sådana här kedjegrejer, men den här är så kul att jag inte kan låta bli.
Från Mackan alltså...

Mina läsupplevelser:

1. Tre viktiga läsupplevelser under din uppväxt?

Tre? Då får det bli Tolkien. Härskarringen. Gånger tre. Äsch, där kom jag enkelt undan. Någon som minns Sotarpojken? Grät floder. Författare: Liza Tetzner Och så Astrid Lindgren. Vem annars?

2. Tre viktiga serieupplevelser under din uppväxt?

Tintin, Tintin och Tintin. Favorit: Plan 714 till Sydney, Den mystiska stjärnan och så när han åkte till månen förstås. Var allvarligt förälskad i Tintin under hela min uppväxt. Erkänner detta utan att skämmas. Har just besökt slottet som står som förebild för Haddocks Moulinsart. (Det heter Cheverny och ligger inte alls i Belgien, utan i Loiredalen i Frankrike). Tack vare Tintin hyser jag en mycket grundmurad kärlek till äventyr i bokform (är själv ganska feg) och han har nog mycket skuld till min eviga reslust. Måste jag klämma ur mig någon mer seriefavorit så får det bli Prins Valiant. Någon som minns honom? Var även trogen Kalle Anka prenumerant under många år.

3. Romaner som överrumplat berättartekniskt på senare tid?

Berättartekniskt? Vad menas egentligen med det? Jag brukar däremot grubbla en del över varför jag uppslukas (i motsats till slukar) av vissa böcker (typ Susan Howatch´ präst och biskopsromaner, eller Jo Nesbös polisromaner, som använder sig av alla deckarklichéer som finns, eller nu senast: Stieg Larssons Milleniumserie, som ju visserligen bryter ny mark, men är full av språkliga klichéer). Är det storyn, språket, karaktärerna?

4. Musik eller inte när du läser?

Det händer.

5. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och gillat?

Läser ofta chick lit. Typ Sophie Kinsella. Varför? Vet inte. Kul underhålling. Ungefär som halvbra deckare.

6. Finns det någon adaption från bok/serie till film som du ser fram emot?

Skulle gärna se någon av Michael Connellys böcker på film. Det ska visst komma en Lincoln Laywer film. Clintans mord på Blood Work vill jag helst glömma.

7. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och ogillat?

Kan inte komma på någon så där på rak arm. Ska fundera.

8. Vilken författare hade du velat ge en stor kram, tagit en öl med, och vem hade du velat ge en omgång stryk?

Åsa Larsson skulle få en stor kram, Michael Connelly och Jo Nesbö skulle jag gärna bjuda på en stor stark Amstel, Susan Howatch skulle få ett glas gott St Émilionvin (hennes romankaraktärer pimplar Claret hela tiden), jag skulle gärna äta lunch med Jan Guillou och diskutera terrorism eller något annat magstarkt, Dennis Lehane skulle jag hoppa i säng med om jag hade varit en av mina egna romankaraktärer (som inte var lyckligt gift på annat håll och dessutom förfärligt from), men vem skulle få en snyting? Jag är inte så våldsam av mig. Skulle möjligen vilja ge Stieg Larsson en snyting för att han gick och dog. Men det var ju inte riktigt hans fel...

Skickar denna utmaning vidare till fyra som jag vet tycker om att läsa: Mirjam i vassen, Kolportören, Inga-Lina och Birger Schlaug.


Uppdatering: Bör tillägga att dessa frågor är skapade av Stewe.


4 kommentarer:

  1. Tintin ja - HUR kunde jag glömma det? Och nu minns jag annat också, som Silverpilen och Prins Valiant. Det blir en resa i nostalgins tecken!

    SvaraRadera
  2. Kul att läsa andras läsupplevelser.

    Välkommen hit till bloggen, förresten!

    SvaraRadera
  3. Tack ska du ha! Du har en trevlig blogg, som jag lagt till bland mina favvisar.

    SvaraRadera
  4. Tack för utmaningen, det kommer snart!

    SvaraRadera