söndag 14 mars 2010

Avatar

Äntligen lyckades vi få tid att se den, mina två äldsta barn och jag; Avatar.
Och det på en "riktig" biograf, dvs en megasal på en stor biograf i Rotterdam, givetvis med 3D och fantastiskt ljud. Fullsatt, så långt efter premiären.

Det har skrivits en hel del om filmen. Hur lång tid det tog för Cameron att göra den, hur dyr den var att producera och vilket budskap den har.

Jag låter den vara det den i första hand är; ett fantastiskt filmäventyr. Sci Fi, Fantasy och Spänning i en film. Storslagen, välgjord, vacker, romantisk...
Riktiga hjältar och lika hemska skurkar.
Sigurney Weavers roll som vetenskapsmannen som börjar förstå Pandoras storhet får mig att tänka på hennes roll som Dian Fossey i Gorillas in the Mist, där hon studerar bergsgorillor med manisk energi, och ofta röker en cigarett samtidigt.

Givetvis kan man tolka in mycket i storyn, men i första hand är det, antar jag, en Pocahontasberättelse, om hur européer hänsynslöst utnyttjade urbefolkningen, i bla Nord- och Sydamerika, men givetvis också övriga delar av världen.

Men först och främst en förstklassig filmupplevelse, värd varenda cent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar