torsdag 5 april 2012

The Passion 2012 - I år i Rotterdam

Holländsk TV tvekar inte att sända version nummer 2 av The Manchester Passion (BBC-produktion), passionshistorien i modern popversion, i kväll. Denna gång från Rotterdam.
Förra året var första gången, och allt skedde i min egen stad, Gouda. Jag var där, på torget, framför det gamla stadshuset och glömmer det inte. En fantastisk upplevelse. Det var 20 grader varmt och 20 000 pers på torget, 1 miljon vid TVn.
Jag får fortfarande gåshud när jag tittar på scenen från korsfästelsen och speciellt den suggestiva musiken när korset bärs in på torget. Jag fick frågan från holländske TV-producenten över Twitter om detta inte skulle vara något för Stockholm. Jodå, sa jag, men tyvärr skulle Svensk Television aldrig våga sända det, eftersom SVT är så rädd för allt "religiöst".

Korsfästelsen i The Passion Gouda 2011:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar