tisdag 10 april 2012

The Passion 2012 Rotterdam Stor succé

Påsken är över men jag går tillbaka till passionshistorien. Holländsk TV har för andra året i rad gjort en egen version av the Manchester Passion, dvs passionshistorien gestaltad med hjälp av modern popmusik.
Även detta år en succé som överträffade förra årets, då i min hemstad Gouda. 20 000 i publiken, 1,7 miljoner vid TVn. Holländska städer och artister lär stå i kö för att få arrangera The Passion 2013.

Jag måste få visa klipp.
Judas förråder Jesus. Fantastiskt framfört. Man behöver inte vara så haj på holländska för att ta del av dramatiken.
Jag njuter:



 Tänk om svensk TV skulle våga sig på att göra något sådant här. Det finns tillräckligt med bra svenska poplåtar för att lyckas gestalta passionshistorien tror jag.

 Och en scen till (kronologiskt före förra klippet).
Judas kämpar med sitt tvivel. Gör han rätt eller fel? Gestaltat med hjälp av en av Hollands mest kända sångnummer; Andre Hazes Bloed, zweet en tranen (blod, svett och tårar). En rätt så smörig sång i original, och söndersjungen på holländska fotbollsmatcher, men här i sitt rätta element och i rockig musikdräkt. Och titeln är ju biblisk egentligen. Så det fungerar.
Just den här scenen har blivit berömd för sin kameradragning. Ca 17 sekunder in i klippet går kameran från att följa Rotterdams skyline och gör en 90 graders vändning, nedåt och på Judas som ligger på kanten högt uppe på en skyskrapa. Man får nästan svindel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar