fredag 24 januari 2020

Joachim Elsander twittrar om slutet

När bloggandet nådde sin höjdpunkt i slutet av 00-talet, då diskussioner kunde föras om allt mellan himmel och jord utan att förstöras av troll, var Kolportören en av de bloggar jag följde flitigast.
Joachim Elsander, då pastor i Korskyrkan i Borlänge, stod bakom bloggen.
Många inspirande ämnen avhandlades och så många olika samtal fördes. Jag saknar den tiden.
Det känns fortfarande som om vi känner varandra väl utan att någonsin ha träffat varandra i det verkliga livet.

Pastor Joachim Elsander företräder en teologi som ligger mig nära. Kolportören ligger i träda, men Joachim hörs och syns på andra delar av den social media-världen.
I våras fick Joachim höra att han led av elakartad cancer, och att det antagligen inte fanns någon bot. Det var samtidigt som min far låg på sin dödsbädd, han hade också cancer, så det berörde mig extra hårt.
För ett tag sedan avslutades cellgiftbehandlingarna för Joachim och vården övergick till palliativ vård.
Nu, ett antal månader senare, twittrar han bokstavligen om slutet. Sitt eget slut.

Det är gripande, men samtidigt vilsamt och förtröstansfullt. Det finns mycket sorg bakom, jag vet, men samtidigt känner jag igen Joachim så enormt från bloggartiden. Hans gudstro och inställning till livet är densamma.

Gud ske lov, någon drev på att Joachims texter behöver komma ut i bokform. Jag kände omedelbart att något sådant behövde ske, så fort jag hörde om hans sjukdom, och är så glad att Marcus förlag, Sofia Lilly Jönsson och Joachim satt sig ned och fick till en bok. Jag har beställt den och hoppas snart att få läsa den.

Finns bland annat att köra här:
Marcus förlag
Adlibris
Bokus

Ett samtal om Joachims bok finns att se här:



Har självsvåldigt lånat Joachims bild från hans twitterkonto. Hoppas han ursäktar.
------------------
Tillägg; Intervju med Joachim i P1:s Godmorgon Världen,
samt i P4 Dalarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar