fredag 14 mars 2008

Sevilla blues

Ola!

Min skrivarkurs är slut och jag förbereder hemresan. Det ska bli bli skönt att få komma hem till familjen, men det är konstigt att veckan här har gått så vansinnigt fort.
Vår deckar/spänningsförfattargrupp har definitivt utvecklats under veckan och det är intressant att se att alla har sin egen individuella stil. Alla har skrivarprojekt på gång och vår lärare förläggaren och författaren Hans-Olov Öberg konstaterade förnöjt idag att detta år skulle han med stor sannolikhet få in bokmanus från sina elever, något som förra årets deckarkurselever inte lyckades med. Jag är inkluderad i dem som han kommer att få manus från, när jag blir klar. (Jag kan nog inte säga om jag blir klar, för då blir han nog lite sur...). Jag har fått så många idéer hur jag ska förbättra och slutföra min bok och brinner av skrivlust.
Jag har fått coaching både av Ann Ljungberg och ett givande "kvartssamtal" av Hans-Olov idag, en riktig kick, måste jag säga.
Och när jag oroade mig för "Åsa Larsson-faktorn" (alltså det "religiösa" inslaget i mitt romanprojekt) så utbrast Hans-Olov: "En religiös polis, vad intressant!"
Så var det tvivlet ur världen.

Dagens eldprov var annars uppläsandet av vår hemläxa (en del satt långt inpå natten, det går ju ändå inte att sova i Sevilla som har så sent nattliv), nämligen att skriva en sexscen, och vi konstaterade att alla sex hade skrivit hela olika scener, men helt i samklang med vår personliga stil. Mycket fniss innan vi kom i gång, och jag var nog värst, jag ville slingra mig och förklara sammanhanget ungefär tre gånger, och då sade Lars kort på sitt härliga finlandssvenska sätt: "Läs texten!"
Min vassaste text under hela veckan, var Magister Mords omdöme och det är ju lustigt att man ska gå hem med det i bakfickan (att just sexscentexten skulle bli min vassaste, alltså…)
För dem som undrar, jag kan inte påstå att jag gick in så där i riktig "porrdetalj", men jobbigt att läsa var det i alla fall.

Fredagens Fotnot i Sevilla:
När jag ändå håller på och pratar om sex, det där om underlivsteologi som Birger Schlaug refererade till i en kommentar på min blogg för en månad sedan, kommer från ett samtal mellan honom och pastor Niklas Piensoho och publiceras i Dagen. Intressant samtal för övrigt och jag kan inte låta bli att ta med ett kort utdrag:
"Behövs kanske en PR-byrå för att slipa på ryktet för kyrkan?
Niklas: Ja, allvarligt talat så tror jag det. Vi håller på att gå ner oss i den här underlivsteologin. Enda gången vi dyker upp är när äktenskapet ska bevaras eller när Åke Green far ut mot homosexuella.
Birger: Det här är väldigt svårt. Egentligen tycker jag det är jättebra när Svenska kyrkan blir mer liberal. Jag som är sökare åt det ateistiska hållet applåderar, men kommer inte att bli aktiv i Svenska kyrkan i alla fall. Samtidigt som jag undrar; om ni har det här budskapet om evigt liv, hur kan ni vara så ljumma i så fall. Det är väldigt kluvet, för jag tycker att de som är ljumma är väldigt trevliga.
Niklas: För de stör inte dig.
Birger: Exakt. Så är det.
Niklas: Det är det jag menar när jag talar om underlivsteologin. Jag har i sak andra ståndpunkter än dig i de här frågorna. Men det är inte mitt huvudsakliga ärende till svenska folket."

Och jag kan inte låta bli att undra, hör jag till de som Birger Schlaug tycker är trevliga eller de som stör honom?

Egentligen hoppas jag att jag är en som stör honom. Det blir så mycket intressantare då.

3 kommentarer:

  1. Birger Schlaug är det nog bäst att störa, men vi måste ändå vara noga med det vi stör med.

    Tänker t ex på Torbjörn Tännsjö som anser att Åke Green är en ärlig kristen men Hammar är en oärlig. Vilken störde mest?

    Jag kommer ihåg när min dotter ringde och var upprörd över något Hammaruttalande. Uttalandet stämde inte med hennes ickereligiösa bild av vad Bibeln sa. Uppenbarligen störde Hammar henner oerhört:-)

    SvaraRadera
  2. Både ock, Monica...:-)
    Holtter: Hammar störde mig en del och är trevlig, men Green tycks mig mer trogen Bibeln, vilket gör att jag har svårt för också kristendomen.

    SvaraRadera
  3. Leo!
    Visst är det så att man kan vända på hela resonemanget och säga att alla hittar någon som stör en, det beror ju på vilken utgångspunkt man har.

    Birger!
    Tack det samma, är väl den enda ärliga kommentaren på det första du sade.
    Men jag blir nyfiken och undrar vad det mer specifikt är som stör?
    :)

    SvaraRadera