söndag 4 maj 2008

Leka turist i eget land


Jag har ägnat mig åt att leka turist i eget land.

Inte helt fel, eftersom landet fortfarande är ganska nytt för mig också.
Eftersom det är vår (som nu raskt har slått över i sommar) så var klassiska turistbestämmelsen Keukenhof ett måste. Tulpaner på längden och tvären. Nästan bokstavligen. I alla färger, till och med svart (i alla fall mörkt lila).


Sedan firade vi Koninginnedag, Drottningens födelsedag, som egentligen är Nederländernas nationaldag. 30 april, valborgsmässoafton alltså. Firas bland annat med Vrijmarkt, en konstig, ganska modern tradition, då alla fixar loppmarknad utanför eget hus. Utan tillstånd, denna dag ses det genom fingrarna. Otroligt mycket skräp är till salu, men det är kul att gå omkring och se på folk. (Men det är klart, visst tror man att man ska göra fynd...)







Finns det någon mer än jag som tycker att denna tulpan ser ut som vaniljglass med jordgubbssylt i?
En sådan här vill jag ha i min trädgård.

Som vi förresten har byggt om med hjälp av en riktig trädgårdsentreprenör och min pappa. Äldste sonen hjälpte också till. Jag och dottern planterade timjan, rosmarin, basilika, gräslök, oregano och persilja. Sådde dessutom morötter. Så mycket mer får inte plats i mitt nya trädgårdsland. Men ändå. Kul är det ändå med en hanterbar trädgård. Förut var det en trädgård på 130 kvadratmeter, som gick under namnet engelsk trädgård, men egentligen var det en förklädd djungel med murgröna i stället för lianer. Nu har vi en mer öppen sak med gräsmatta, trädgårdsland och klängrosor på en pergola. Ska visa bilder när rosorna blommar lite senare i sommar.



Och äntligen känns det som om huset börjar bli färdigt efter ett och ett halvt år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar