torsdag 22 maj 2008

Lite länktips och annat...

Jag har inte riktigt inspiration att skriva blogginlägg (har lyckligtvis hamnat i en creative high, samt att jag sitter och planerar en vecka campingsemester i England), men man kan ju alltid länka till något bra eller tänkvärt.
Dagens Håkan Arenius skriver om Obama (visste inte att Obama var socialarbetare i ett tidigare liv, han stiger i aktning hos mig, Barak!).

Gudmundson uppmärksammar en artikel i Arena (finns inte på webben tyvärr) om två muslimska kvinnor som slängde slöjan. Tankeväckande intervju med två framstående muslimer, en av dem lärare på socionomutbildningen i Malmö. Frågan och slöjor och huvuddukar är inte helt enkel, även om jag själv inte kan förstå varför bärandet av huvudduk är så kontroversiellt. Jag har väl bott för länge i Mellanöstern. Däremot tror jag att ansiktstäckande slöja gör det svårt, om inte omöjligt för kvinnor att integreras (detta slitna ord!) i det sekulerade väst.

Ur Arena-intervjun:

"Blir man inte utesluten i samhället som slöjbärande kvinna?

Roald: I det svenska samhället finns det faktiska problem med att kvinnor med slöja inte får jobb. Men det är viktigt att påpeka att det inte handlar enbart om att det svenska samhället diskriminerar. Det är, allvarligt talat, främst den här gruppen som isolerar sig. Det har att göra med föreställningarna om att vara i minoritet - minoritet i ett globalt sammanhang grundat i tanken att muslimer är en utsatt grupp, även om muslimer är miljoner och miljarder. I Sverige finns det ett starkt minoritetstänkande bland muslimer. Nu läser jag Doris Lessings böcker om Martha Quest. Tredje boken handlar om mötet med kommunismen. Hon skiljer sig och går in i en kommunistisk grupp. Det är som att läsa om mig själv och min historia med islam. Man är i minoritet och isolerar sig."

Där fick ni ett Doris Lessing-boktips på köpet också. Jag har redan satt böckerna på min vad-jag-måste-köpa-i-Waterstones-bokhandel-när-vi-reser-till-England-i-juni-lista.


Slutligen ber jag er hålla ögonen öppna. I morgon börjar Dagens artikelserie Dokument Livets Ord med anledning av att församlingen fyller 25 år. Med tanke på den höga kvalitet som Dagens artikelserier haft på sistone, så ser jag oerhört fram emot denna. Det ska bli intressant.
Själv har jag en oerhört kluven inställning till Livets Ord. Det kanske blir en rad på denna blogg om det också.

Ska dessutom testa om nya ping-tjänsten RSS/Ping fungerar så bra som Emanuel påstår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar