torsdag 1 maj 2008

Bokenkät

Hinner med lite enkäter, jag måste ju få lite avkoppling ibland...

Mats Strandberg har en bokenkät på sin blogg. Kunde inte låta bli att svara på den.

1. Vilken bok läste du senast?
- Omvänd av Göran Skytte
Skönlitterärt: Smärtans Hus av Jo Nesbö (läste om)

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
-Håller på med Skuggorna och Regnet av Håkan Nesser, samt Solutions for Writers av Sol Stein

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
- Jag är rädd för att det är övervägande manligt, säkert 70/30

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
- Har faktiskt aldrig tänkt på det sättet

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
- Inte omslag i alla fall. Intressanta recensioner, topplistor. Eftersom jag mest läser pocket vet man ju vad somhar blivit omtalat.

6. När blir en bok för lång?
- Är boken bra spelar det ju ingen roll. Upplevde aldrig att Harry Potter-böckerna var för långa. En 300 sidors bok som är riktigt bra tycker jag är för kort. Skulle gärna har njutit lite längre.

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
- Ja, jag läser alltid engelska böcker på engelska. Numera läser jag aldrig engelska böcker som är översatta till svenska. Det känns liksom fel.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
- Smärtans Hus av Jo Nesbö. Fler böcker av Nesbö. Läs alla! Ungefär samma säger jag om Susan Howatch och Michael Connelly.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
- Ja. Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson har jag fortfarande inte lyckats läsa. Men det ska bli av. Är ett måste, antar jag. En bok måste gripa tag i mig tidigt för att jag ska läsa. Ett bra driv, en bra historia.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
- Deckare är överrepresenterade är jag rädd. Har nästan alla Michael Connellys böcker. Många Dennis Lehane.
Övriga genrer: Alla Susan Howatch böcker ur –Starbridge-serien och St Benet-serien . Mycket av John Irving, Kerstin Ekman, Sophie Kinsella, Selma Lagerlöf. Sedan har jag mycket non-fiction, speciellt om religion och Mellanöstern.
Har nästan ingen fantasy, trots att jag egentligen inte har något emot den genren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar