lördag 4 juli 2009

Alex Schulman sågar bloggosfären

Det går ju an när man är en kändisbloggare (eller var, eller hur det nu är).
Kanske har han rätt vad det gäller politiskt och journalistiskt inflytande, vad vet jag.

Men den andra sidan av bloggosfären, det där med nätverkande, det är nog något som Axel Schulman inte vet så mycket om. Har han någonsin varit aktiv på andra bloggar? Jag vet inte, jag frågar. Jag får bara intrycket av att han blev läst, inte att han läste.

Ser jag till min lilla pytteblogg, men noll inflytande, så är en sak klar för mig. Jag hade inte kunnat nätverka inom diverse områden om jag inte hade haft bloggen. Hade inte heller lärt känna de jag lärt känna om jag inte hade haft bloggen. För mig är bloggen inte onödig, trots att den är liten.
Det är för mig den stora fördelen. Men det räknas tydligen inte i Schulmans ögon, där räknas bara inflytande och makt.

Jag tycker att Bloggtidningen sätter pricken över i:

Schulman är inte och har aldrig varit en bloggare. Han har brett ut sig på samma sätt som han skulle ha gjort i vilket verktyg som helst. Han har agerat gammelmedia-besserwisser i bloggverktyg. Men jag har svårt att definiera honom som bloggare. Han har aldrig någonsin använt bloggverktyg för att göra något annat än lyfta fram sig själv. Han har aldrig någonsin nätverkat med och lyft fram andra bloggare, i alla fall inom om de inte varit från kändis-sfären som han själv. Schulman har enbart använt bloggverktyg för att leka vidare inom sin kändiselit.


Det som gör bra bloggar bra är att de är en del i ett stort nätverk, att de länkar till andra och delar med sig. Det skiljer bloggosfären från den själviska självförhärligande konkurrens-attityden som präglar Schulman och hans kollegor inom gammelmedia.

4 kommentarer:

  1. Tack för länken.
    RS/Bloggtidningen

    SvaraRadera
  2. Håller helt med!

    http://johansord.blogspot.com/2009/07/alexander-schulman-horar-vidare.html

    SvaraRadera
  3. Schulman ifrågasätter inte bloggens vara eller ickevara i sin artikel, inte heller huruvida bloggen fyller en funktion. Däremot diskuterar han om bloggandet utgör en maktfaktor i samhället och traditionella mediers attityd till detta.

    Bloggandet fyller en social funktion men bloggvärlden är ointressant och fullständigt betydelselös ur ett maktperspektiv.

    Get over it!

    SvaraRadera
  4. Eternelle, jag är medveten om det och skriver det också.
    Men jag tycker det börjar bli lite tröttsamt med alla som tittar på de mest lästa bloggarna och dömer efter det.
    Kanske inte makt, men Schulman ifrågasätter faktiskt att det är en folkrörelse, trots att det finns 60 000 bloggar och trots att nästan en halv miljon svenskar läser bloggar varje dag.
    Han är inte den förste att göra det.
    Någon annan sade att alla som inte har fler än 100 besök per dag borde lägga ned sin blogg.
    Det tycker jag är att se ned på en folkrörelse.
    Schulman har rätt om vissa saker, fel om andra.
    Det var det jag ville säga.

    SvaraRadera