onsdag 15 juli 2009

Bokens framtid, digital publicering och lite annat

Hos Bokhora pågår en intressant diskussion om bokens framtid. "Kommer min färgsorterade bokhylla vara ett minne blott?" frågar sig Johanna Ögren.
Kommer vi alla i framtiden att sitta med läsplattor? Kommer den tryckta boken snart vara ett minne blott för gemene man, precis som vinylplattan, kassettbandet och videofilmen på band?

En del drar likamedstecken med digitala böcker med att författaren aldrig i framtiden kommer att kunna tjäna pengar på sitt skrivande, eftersom allt kommer att fildelas. Det är kanske den negativa aspekten av det hela.
Men åandrasidan kan ytterst få författare "leva på" sitt skrivande idag.
Och alla har vi väl fildelat en vanlig tryckt bok. Lånat av en vän, eller lånat ut. Lätt att glömma det.

Själv gillar jag en riktig bok i handen, men tror att jag liksom många andra, kommer att tvingas läsa digitalt i framtiden.
Men om print-on-demandtekniken blir mer effektiv, redan nu finns ju bibliotek och bokhandlar som producerar en tryckt bok på några minuter, så kanske det blir ett alternativ.
Författaren lägger ut hela eller delar av boken på nätet, får läsare som blir nyfikna och vill läsa mer, varpå de beställer en tryckt bok.
Men så länge som en pocket på Vulkan.se kostar över 200 spänn för en 300-sidors bok, så kommer det givetvis inte att slå igenom. Priset måste ned.

Kanske blir det som med film, en bra film ska ses på bio;
En bra bok vill man ha tryckt, i handen, med i hängmattan, senare i bokhyllan, färgsorterad eller inte.
Eller?

Digitala böcker kan vara alternativet för icke publicerade författare, men marknadsföring är ett problem. Vem kommer att hitta min lilla bok?
Det snackas en del utomlands om författare som självpublicerat sig (men då i tryckt form) och sålt jättebra.
I Sverige är de ytterst få, även om de finns.
Om min bok inte kommer att hitta ett förlag, så kommer jag nog att lägga ut den på nätet. För de närmast sörjande...

Har man från början ett namn som folk känner igen, kan givetvis digital resp. självpublicering vara ett bra alternativ. Som tex när bloggpolaren och avdankade politikern Birger Schlaug lägger ut berättelsen om Emily på nätet. (Och läsare kommenterar och undrar om de inte kan skicka in pengar för boken någonstans...)

----------------------------------------

Och så några fotnötter på slutet.
En författare som kan leva på sitt skrivande, ja, hon skulle ju i princip kunna sluta skriva och ändå leva på sitt skrivande, är JK Rowling.
Nu har hennes Harry Potter-böcker dessutom fått grönt ljus av Vatikanen, efter att länge ha ansetts vara "antireligiösa och ockulta". Tydligen har senaste Harry Potterfilmen fått Påven att ändra sig.
Kanske har han dessutom smygläst sista delen i Harry Potter-serien?

--------------------------------------

Lekte turist i kungliga huvudstaden igår, dvs Haag, och hittade något så trevligt som The American Book Center.
Välsorterad bokhandel som fick godkänt eftersom jag till och med hittade böcker av Susan Howatch där. Vid kassan hittade jag också en intressant tidskrift, från det mysiga landet på andra sidan Nordsjön, Writing Magazine.
Den hade en trevlig intervju med min favoritspänningsromanförfattare, Michael Connelly. Fick reda på att min Harry Bosch-favorit, The Last Coyote, också är skaparens favorit.
Jag recenserar The Last Coyote, Den sista Prärievargen, på Cosycrime.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar