måndag 21 juni 2010

English for small people

Efter Svanbergs (BP) fadäs med "small people" var frågan på SVT.se; är vi svenskar dåliga på engelska?. Till min förvåning röstade nästan hälften nej. Vi svenskar är inte dåliga på engelska, tycker man.

Men jag kan inte hålla med. Jag håller med det som en språkforskare säger på SVT.se, svenskarna överskattar sin engelska. Kanske är den bättre än den bland tyskar och fransmän, vad vet jag, men att säga att svenskar i allmänhet är bra på engelska, det är att ta i. I alla fall vad det gäller min generation.
Nu vet jag att mer språk erbjuds i skolan, tvåspråkigt gymnasium och så vidare, och det är jättebra. Men när jag gick i skolan var engelskan undermålig. Inte ens på gymnasiets naturvetenskapliga linje hade vi en lärare som talade engelska hela lektionen. Under en lektion i engelska på hög gymnasienivå borde rimligtvis kunna bannlysa svenska hela lektionen. Och vi var alla småblyga och vågade inte tala. När jag gick ur gymnasiet kunde jag inte läsa en engelsk roman, än mindre komplicerad kurslitteratur på engelska. Och framför allt, jag var dålig på att tala engelska.
Och det är min erfarenhet att de flesta i min ålder (gymnasium på 80-talet) forfarande är dåliga på att tala engelska.

Tack vare ett halvår i ett engelskspråkigt land och en del resande, släppte det. Senare fick jag chansen att gå några veckor på en sommarkurs på ett universitet i England, och det var något att det roligaste och mest lärorika jag någonsin gjort. Suveräna lärare och elever från hela Europa. De flesta av oss var duktiga på engelska, och vi hamnade i den högsta gruppen. Där lärde vi oss bland annat om att hantera nyanserna i språket.
På senare tid har jag gått liknande kurser i holländska, och samma sak där; nyanserna i språket är det som är svårast att lära sig.

Svanbergs miss är ett tecken på att han inte behärskar nyanserna i språket, kanske är hans tekniska engelska helt okej, men när det blir mer känslosamt, då blir det svårt.
Om de upprörda amerikanerna hade tagit sig tid att ta reda på vad Svanberg egentligen ville säga; att han talade om att de brydde sig om den "lilla människan", som ju på svenska betyder något helt annat än "small people" (småfolk), så hade de kanske inte blivit så stötta.
Men om Svanberg hade haft ordentlig rådgivning (för jag antar att hans ord inte var spontana, utan planerade), så hade detta naturligtvis inte hänt.
----------
Post scriptum. Tycker att prins Daniels engelska häromdagen var helt i sin ordning, speciellt det den där liknelsen med Grodprinsen och att första kyssen inte gjorde honom till prins.

5 kommentarer:

  1. Jag håller med om att svenskar i allmänhet överskattar sin engeska, gör inte nederländare också det, förresten? Det har jag i alla fallhört tyskar säga ;)

    Ang. Svanbergs miss tror jag inte att den har ett dugg med engelskakunskaper att göra. Han har säkrt en bra engelska, annars skulle han nog kunna sköta sitt jobb.

    Grodan vittnar nog snarare om att han var nervös och hade dåligt samvete. Svanberg oh BP har verkligen betett sig som skurkar i den här historien. 11 männisor dog, det värsta avmiljökatastrofen har viinte sett än, och det värsta av allt är att BP inte låteross veta exakt vad som har hänt, utan försöker hemlighålla katastrofens omfattnig.

    SvaraRadera
  2. Holländarna överskattar säkert sin engelska också, men den är mycket bättre än svenskarnas. Och tyskarnas, tror jag, men där är jag ingen expert.

    Jag känner många engelsmän som har bor i Holland och vill lära sig holländska, men holländarna växlar alltid över till engelska, när de hör var de kommer ifrån. Det försvårar inlärningen. Men holländarna tror att de är artiga då, och så vill de gärna prata engelska!

    SvaraRadera
  3. Jag känner många engelsmän som har bor i Holland och vill lära sig holländska, men holländarna växlar alltid över till engelska, när de hör var de kommer ifrån. Det försvårar inlärningen. Men holländarna tror att de är artiga då, och så vill de gärna prata engelska!

    Exakt så gör svenskarna också (inkluderat undertecknad....)

    SvaraRadera
  4. Oh, Cecilia, sluta upp med det!
    Utlänningar som försöker prata svenska anstränger sig verkligen. Vill lära sig.
    Prata svenska. Kör man fast, kan man alltid gå över till engelska senare, men kör svenska så länge det går!

    SvaraRadera
  5. Här en egen variant på Svanbergs engelska:

    http://www.youtube.com/watch?v=AUq0HPicmbs

    SvaraRadera