torsdag 10 juni 2010

Mer om Nederländska valet

Geert Wilders och hans PVV har nått nya höjder. Den utländska pressen, inklusive den svenska, vill helst kalla PVV högerextremt eller högerpopulistiskt.
Jag är ingen expert på PVVs politik, men i vissa frågor ligger PVV inte alls åt höger. Till vad det gäller frågor om nedskärningar inom socialförsäkringssystemet.

Nej, en fråga dominerar, och framställs som den enda lösningen; stoppa massinvandringen, helst den från muslimska länder, så blir allt bra, även ekonomin.
Kryddat med en rejäl dos islamofobi. För det är vad det är i mångt och mycket; islamofobi.

Problemen som Nederländerna står inför har inte sitt ursprung i islam.
Jag ser problemen snarare som sociala. 
Den stora problemgruppen i Nederländerna är den som har marockanskt ursprung. Det är faktum. Invandrarna från Marocko kom som gästarbetare och de som kom var speciellt utvalda; de skulle vara lågutbildade eftersom de bara skulle arbeta i fabrik. De som inbjöds att komma var fattiga berber från Atlasbergen. Längst ned på samhällsstegen i Marocko. Faktum var att många av dem inte ens var lågutbildade, de var inte utbildade alls.
När jobben försvann i Nederländerna, blev de kvar, fick först A-kassa och sedan socialbidrag.
Och hamnade följaktligen längst ned på samhällsstegen. Igen. Och rent historiskt sett har alltid de lägsta samhällsgrupperna varit de som står för mest brott, är mest arbetslösa och tar emot mest socialbidrag. Och det har alltid varit så att brott, arbetslösa och socialbidragstagare sticker "vanligt folk" i ögonen. Och de i denna samhällsklass som har ett jobb, inte begår brott och sköter sig, uppför sig som "vanligt folk", de syns och märks aldrig. Hälsan tiger still.

Holländska samhället har begått massor av fel i sin strävan att integrera denna invandrargrupp. Marockanerna själva har begått massor av fel. Missnöjet gror. Det är ett stort problem. Jag förnekar inte det.

Men jag tror inte att islam som sådan är orsaken. Jag tror att islam ibland kan försvåra integrationen, men oftare är det traditionen som är problemet. Att många marockaner väljer sig att gifta sig med någon som kommer från ursprungsbyn (med andra ord, brudimportering) i stället för att hitta någon bland de marockaner som redan finns i Holland, har ingenting med islam att göra. För att ta ett exempel.

Och jag ska vara ärlig; jag tror att integrationen av just denna grupp invandrare kommer att ta väldigt lång tid. Jag har inga paketlösningar. Men jag tror att stor dos tålamod är en egenskap som kommer att behövas. Och klarsyn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar