onsdag 2 mars 2016

Blogg100 #2 - Mellanösternmjukstart

Jag tänkte mjukstarta den här Blogg100-rakan med Mellanösterntema. Inte så konstigt, eftersom jag bott sju år i Mellanöstern, Oman och Syrien, vilket givetvis lämnat sina spår.

Tidigare i år hade jag förmånen att besöka Winternachten (Vinternätter), som är ett högklassigt litteraturevenement i Haag. I år kom Syriens megakändis diktaren Adonis (bor tyvärr i exil sedan många år), nobelpristippad år efter år, och romanförfattaren Alaa Al-Aswany, en av Egyptens mest kända romanförfattare (tillika aktiv i arabiska våren) mest känd för Yacobians Hus.
Adonis var huvudattraktionen, han fick första exemplaret av en översättning (till nederländska) av en av sina diktsamlingar, från Rotterdams borgmästare Ahmed Aboutaleb (tillika stort Adonisfan, han har till och med ägnat sig åt att översätta Adonis själv, inte det lättaste antar jag...), men ska jag vara ärlig så får nog Svenska Akademin skynda sig lite om de vill ge honom nobelpriset; han börjar bli till åren.

Al-Aswany var däremot kvällen stora behållning, karismatisk och engagerande. Han kallar sig klinisk optimist, men erkände att det är tufft att kämpa för demokrati och yttrandefrihet i Egypten just nu. Mitt favoritcitat från honom denna kväll var: "Every person walking down the street is a potential novel". Något för varje skribent att lägga på minnet.

Som en tillfällighet höll jag precis denna helg, då Winternachten ägde rum, på med en hemtenta, där en av Al-Aswanys noveller skulle analyseras, vilket gjorde det extra intressant att få lyssna på honom i verkligheten.



fr v Adonis, Al-Aswany, den holländska
samtalsledaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar