onsdag 9 mars 2016

Blogg100 #9 - Kämpar vidare...

...med en efterhängsen snuva. Idag "rinnesnuva" a la Monica, fast egentligen är det ett arv från mor och morfar...
Min dundermediciner införskaffade i ett annat land än detta, här går de inte att få tag på (pga dess rätt så tvivelaktiga innehåll, i USA är medlet känt för att användas till att göra methamfetamin...) är på upphällningen alt. börjar faktiskt bli rejält outofdate. Hädanefter blir det att förlita sig på nässpray och vanliga hederliga hösnuvepiller. Suck.

Ett stort paket kom idag. Min kurs i tyska. Jo, ni hör rätt.
Jag hatade tyska i skolan. Men för ett knappt år sedan tog jag mig i kragen och började på ett kurs i tyska på lokala studieförbundet. Jag tyckte att det var skandal att jag hade läst 6 år tyska (de flesta här har inte läst mer än 2-3 år) och inte kan använda mig av språket. Läsa går rätt bra och jag förstår en del, men prata....
Det är faktiskt bara en och en halv timmes bilväg till tyska gränsen. Ungefär lika långt till fransktalande grannländer, men det ska vi inte gå in på nu. Jag har aldrig läst franska i skolan och att börja ge sig på franska nu... nej, jag vet inte. Bättre att först satsa på tyskan.
Nu är kursen slut på studieförbundet och jag vill gärna fortsätta så jag beställde hem en kurs från ett av de större korrespondensstudieinstituten här i Holland.

Önska mig lycka till.

Auf Wiedersehen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar