onsdag 18 juli 2007

Halvårstankar...

Snaaart.... bloggsemester. Det behövs. Har inte riktigt kastat in handduken ännu, jag ska säga till när jag drar till trakter där internet inte finns.
Ska ta med en anteckningsbok och skriva ned vad jag kanske skulle vilja blogga om till hösten.

Vad ska jag blogga om till hösten? Önskemål?

Min blogg är ett halvår gammal (ja, min halvdana försök som började i mars 2006 räknar jag inte, då visste jag knappt vad en blogg var, hur den fungerade och ännu mindre hur man "marknadsför" den).
Bloggen har varit en något omvälvande upplevelse, men kanske ännu mer bloggosfären i stort. Allt man kan läsa, vill men inte hinner läsa och allt som inte är värt att läsa. Jag blir lika glad varje gång jag hittar en ny, riktigt bra blogg.

Den interaktiva delen är givetvis det bästa av allt. Det är som om man får en drös brevvänner på en gång. Och det känns som man lär känna en del bloggare, utan att ha sett dem. Precis som det var med gamla hederliga brevvänner.
Det är givetvis inte enbart solsken. "Celebritetsbloggare" som inte svarar på kommentarer har jag svårt för. Först sätter de i gång en diskussion och sedan drar de sig ur den.
Å andra sidan, kontakt med bloggare som man inte hade förväntat sig skulle lägga ned så mycket tid på att svara alla som skriver en kommentar, är upplyftande.
Många har nämnt att bloggandet är något beroendeframkallande. Till och med lite galet. Men för att att citera en uppskattad bloggkollega: "Vad vore världen utan ett viss mått av galenskap??"
Min man undrade förresten om jag hade några läsare (han läser inte min blogg, han läser nämligen inte svenska...) och jag sade mellan 30 och 50 per dag. Jag tror att han var lite imponerad. (Jag nämnde inte att jag en dag hade 500, för då hade han nog frågat vad jag hade skrivit om, och just det hade han nog inte velat att jag skrev om.. Lite hemligheter kan man väl ha för sig bättre hälft, eller...)
Jag vill passa på att tacka att bloggkollegor, och alla som har varit inne och kommenterat. Fortsätt med det!

En blogg utan någon som kommenterar är inte någon större idé att ha, tycker jag. Då känns det som om man skriver för sig själv och det behöver man ju inte göra på internet. Det kan man göra på datorn och spara och titta på när man vill.
Som en gammal hederlig dagbok med lås på.

Bloggen är som en modern "Luther spikar upp sina teser på dörren" (eller vad var det han gjorde?...), så att alla kan läsa.

En revolution, kanske, underskattad av många, speciellt journalister (rädda för konkurrens?).
Överskattat, kanske, det finns nog en hel del skräp där ute i bloggosfären. Jag hoppas inte att min blogg räknas dit.



Hälsningar från staden med osten

8 kommentarer:

  1. GOD SEMESTER önskas dig, Monica, och din familj!

    Du har verkligen visat på bara ett halvår vad devisen Per aspera ad astra betyder. Du har tumme med både PC:n och Astra...

    Staden med osten... Sorry, men jag vågar inte göra bort mig. Vilken är det? Kontrar i stället med att din icke-svensktalande man bör lära sig ett svenskt ord i ostarnas värld. Kungen bland ost i Sverige är VÄSTERBOTTENSOSTEN. Det vet du säkert. På min lilla sidoblogg skriver jag bl.a. om när jag tillverkade bl.a. denna ost 1958 då det var VM i fotboll i Sverige och jag vet inte hur det gick för Holland... Kolla gärna stoltheten jag inte kan hålla tillbaka i mitt ansvar för 4.000 kg mjölk att bli svensk ost:
    http://wordwithworks.wordpress.com/2007/02/21/vasterbottensost-%e2%80%94-ostars-ost-i-bygdea/

    SvaraRadera
  2. Dag!
    Kommer du ihåg Brasse i Fem myror är fler än fyra elefanter. Magnus och Eva skulle gissa i någon slags "Vilket djur ska bort?". De gissade alltid fel.
    Då sade alltid Brasse:
    Fel, fel, fel, fel, fel!!!

    Förlåt en obildad socionom, men du får faktiskt förklara vad "Per aspera ad astra" beryder...

    SvaraRadera
  3. Nä, det var ju GOUDA...
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Gouda

    SvaraRadera
  4. Genom trubbel till stjärnorna...

    SvaraRadera
  5. Ja ja, kan någon ta ned mig på jorden?...

    SvaraRadera
  6. Har det redan gått ett halvår!? Tiden går fort - och du har inte varit långtråkig en endaste gång! :)

    Fina och viktiga bloggare kommenterar ju nästan aldrig, och därför känner jag mig ganska ofin som kommenterar ganska ofta - men det är svårt att låta bli! Jag tycker att du skall fortsätta på samma spår som hittills och blogga om religion, politik och Mellanöstern!

    Vart bär det av på semestern då?

    SvaraRadera
  7. Den lilla stugan i Bohuslän.
    100 m till bad. I havet givetvis.

    SvaraRadera