torsdag 8 mars 2007

Jesus - sann feminist

Jag är säkert inte den förste som säger att Jesus var feminist. Men jag är inte kristen feminist i de klassiska betydelsen.
Jag vill bara säga att efter ett antal år i Mellanöstern tror jag att jag förstår den semitiska (arabiska/judiska) kulturen som Bibeln skildrar bättre än förut. Kvinnan var förtryckt på Jesus tid, och faktum är, i många fall, fortfarande i Mellanöstern. Det var tufft att inse det när man bodde där och det var tufft att se konflikterna mellan det traditionella samhället i Mellanöstern och vårt samhälle i väst. En konflikt som var extra tydlig i Syrien och Libanon, där närheten till Israel, samt den stora kristna minoriteten, gjorde att det kulturella inflytandet från väst var extra stark.
Kvinnan stod lågt i samhället på Jesus tid och det faktum gör att jag nu läser om Jesus möten med kvinnor i evangelierna med en annan insikt. Jag inser att Jesus var mycket radikal. Att tex. som man tala med en ensam kvinna utomhus var otänkbart på den tiden.

Kristen, judisk och muslimsk religion, och andra, har alltid hittat en orsak i sina heliga skrifter och traditioner att förtrycka kvinnor. Det är väl en konsekvens av syndafallet antar jag.
Med Adam och Eva, mannen och kvinnan, var skapade jämlika, ojämlikheten, kvinnoförtrycket, kom efter syndafallet, inte före!
Och vi, som kristna, lever i det nya förbundet, vi måste gå tillbaka till skapelsens faktum; kvinnan och mannen är jämlika!

"Jesus, Jesus help me
I'm alone in this world
And a fucked-up world it is too.
Tell me, tell me the story
The one about eternity
And the way it's all gonna be."
U2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar