fredag 3 mars 2017

European heartland - Blogg100 Dag 3

Jag är just nu i Tyskland, nästan mitt i Tyskland geografiskt sett, och det känns lite som mitt i Europa också. Jag är fortfarande förvånad över att det finns berg på 800 meter här, och pister med snö där det går att åka utför 3 mars. Men snön är mest sorbetsnö, som jag brukar kalla det, något som var vanligt när vi åkte skidor i Libanon (ja, man kan åka skidor där!). Lite för tungskidat för mina stackars knän, så jag vandrar i snöblandat regn i stället. Och hittar små vackra vattendrag som den här. I Nederländerna har vi inga porlande bäckar, i alla fall inte i västra Nederländerna. Ibland saknar jag det.

I slutet av april planerar vi att åka tillbaka till Tyskland och lite längre österut än där vi är nu. Då ska vi leka pilgrimer och göra en resa i Luthers fotspår; Wittenberg, Erfurt och Eisenach, ska vi bland annat besöka. Eftersom de flesta platserna man förknippar med Martin Luther ligger i före detta Östtyskland, ska vi också passa på att göra yngste sonen, som ska resa med oss, upplyst om den tid som vi var tonåringar i.
Kalla kriget, järnridån, Sovjet, kärnvapenhot.
Ni minns väl, ni som är födda på 60-talet och början av 70-talet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar