lördag 4 mars 2017

Faran med att generalisera - Blogg100 - Dag 4

Jag tror att ett av det största hoten mot att vi ska kunna leva fredsamt tillsammans, även om vi är olika, är att vi generaliserar. Och med det menar jag grova generaliseringar.
Holländare röker på hela tiden, svenskar är blyga, engelsmän är artiga, amerikanerna är trevliga men ytliga, och för att göra det extremare; alla muslimer är extremister, alla kristna är totalt emot abort.

Efter många år utomlands har jag blivit försiktigare med generaliseringar, och om jag generaliserar är det endast inom familjen eller i en krets där jag vet vad den andre vet vad jag menar.
Jag har lärt mig att vi människor runt hela jorden är ganska lika; vi vill leva ifred, ha en bostad, ett jobb, kunna föda våra barn, se till att de får bra utbildning, vi vill att våra gamla ska få en värdig ålderdom. Vi vet att vi inte behöver vara vänner med alla våra grannar och kollegor, det räcker att respektera dem och var schysst i allmänhet.
De flesta vill inte ha krig, vill inte att bomber faller på dem, att deras barn inte har en framtid.

Det finns en liten klick maktgalna och pengagalna i världen som förstör det för andra. Som genom att så rädsla och sprida propaganda kan vi grannar att vända sig mot varandra, till och med familjemedlemmar mot varandra. Enligt min mening är kärlek till makt och rikedom roten till allt ont. Religion eller politiska uppfattningar (och då menar jag politiska uppfattningar i allmänhet, inte nazism eller rasistinfluerade uppfattningar eller liknande) är inte roten till ont, eller orsak till krig, men de båda kan användas som redskap i kampen för att få mer makt och rikedom.

Om vi skulle sluta generalisera och se mer till individen tror jag att världen skulle se annorlunda ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar