söndag 12 mars 2017

Rotterdam 1940 - Blogg100 - Dag 12

Liten historielektion för Erdogan och historielösa turkar.
Först vill jag påpeka, för att inte bli anklagad för att generalisera  (se tidigare inlägg där jag varnar för det) i detta inlägg vänder jag mig bara till turkar och personer av annan nationalitet som händelsvis inte har historiekunskaper som är helt korrekta. Det är fullt möjligt att det finns brister, jag är inte heller expert på alla länders historia.
Men eftersom Turkiets president är sur för att han inte får valkampanja i Nederländerna, i Rotterdam för att vara exakt  (i en folkomröstning som om han skulle vinna skulle ge honom en mängd odemokratiska rättigheter) och kallar nederländarna "naziarvtagare" (med reservation för översättningen, jag kan inte turkiska) så kan det vara på sin plats att ge en liten historielektion. I form av några bilder. Som inte visar Hiroshima. Utan Rotterdam i maj 1940. Bombat av nazisterna.
Slut på lektionen. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar