onsdag 10 januari 2007

Hooked on Harry...


Ja, inte Harry Potter, även om jag slukar J.K Rowlings böcker så snart de publiceras (dags att skriva in sig på Amazons väntelista för sista boken i serien...).
Jag började läsa Michael Connelly i somras och började genast leta efter någon att ge skulden för att jag inte hade upptäckt denne deckarförfattare tidigare. Han har ju troget publicerat i över tio år!
Harry Bosch, Michael Connellys detektiv, har tagit ett stadigt tag om min litterära hjärta. Inte kanske för att böckerna om den ensamme och egensinnige detektiven är litterära mästerverk, snarare mästerverk i genren kriminalromaner (man kan inte lägga dem i från sig), utan för att det är omöjligt att läsa om honom utan att tycka så vansinnigt synd om honom. Han har ett motto: Everybody counts, or nobody counts. Alla räknas, eller ingen räknas. Det mottot driver honom att göra det han ser som sin livsuppgift, att lösa mordgåtor, den ena mer omöjlig än den andra.
Jag tycker det är ett ganska bra motto, det klingar bekant, närmast bibliskt...
Jag vet inte vad det är som gör att jag, och många andra, gillar deckare och spänningsromaner. Jag tror att det var Åsa Larsson som sade att det är religiöst betingat; människor har ett behov av att veta att det goda segrar över det onda till sist.
Läs utdrag ur The Last Coyote, där Harry letar efter sin mammas mördare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar