fredag 9 april 2010

Till Inspiration

Ibland vet jag inte var jag ska posta mina inlägg om de handlar om skrivande, här eller på min skrivarblogg, men eftersom jag försöker reservera skrivarbloggen enbart för mitt eget skrivande, så hamnar en del svårplacerade inlägg här. Men eftersom många av mina läsare läser båda bloggarna, så spelar det kanske inte så stor roll.

Det handlar lite om att bryta ny mark vad det gäller skrivande, och om vad social media kan göra för en författare, speciellt en som ger ut sina böcker själv.

Min författarcoach Ann Ljungberg ska ge ut en bok med titeln Min kompis är författare! Socialt nätverkande för författare och förlag.
Där kommer hon att intervjua ett antal personer med erfarenheter om detta, bla Daniel Åberg (som nyligen beslutade sig för att lämna sitt förlag och ge ut sin andra roman helt på egen hand) och Mattias Boström (produktionsansvarig på Piratförlaget och som i princip lever sociala media dygnet runt). Läs mer här.

Johanna Wistrand, också hon författarcoach, har publicerat en podradiointervju som hon och författaren Inga-Lina Lindqvist hade med snart publicerade författaren Simona Ahrnstedt.
Simona här nämligen gett sig på att skriva en riktig romance. Ja, vad är då det? Många tänker Harlekin och kiosklitteratur. Delvis, men som jag har fått det förklarat för mig är detta romance med högre litterär klass. Stor genre i engelskspråkiga världen, men i Sverige ser man ned på denna. Ungefär som deckare ses som "sämre" litteratur, medan det inte riktigt är så i utlandet. För övrigt insåg jag i London hur STOR tex Henning Mankell är i England, ja, annars skulle man väl inte göra en Wallander-remake med Kenneth Branagh i huvudrollen.


Men tillbaka till romance. Historien bakom Överenskommelser, som kommer ut på Damm Förlag i sommar, är intressant. Vad jag har förstått var det många på de olika förlagen som Simona skickade sitt manus till som fullkomligt ÄLSKADE romanen, men ingen ville ge ut. Nej, romance kunde man ju inte ge ut. Så var det bara.

Till slut fick Simona dock napp och det ska bli intressant att se hur boken tas emot.
Hon annonseras som Sverige Jane Austen. Det ni!

Jag ser fram emot att få läsa den. Jag skulle vilja våga be om ett recensionsex, men det vore kanske att förhäva sig. Så många läsare har min blogg ju inte...

Lyssna på intervjun här. Mycket underhållande. Tack Johanna, Inga-Lina och Simona!

2 kommentarer:

  1. Hej Monica, tack för ett fint inlägg. Klart du ska be om ett recensionsex! Hälsa från mig!

    Kram
    Simona

    SvaraRadera
  2. Oh, det skulle var kul att få ett.

    Och, Simona, jag glömde säga varför jag gav inlägget titeln Till Inspiration.
    Jag blir nämligen väldigt inspirerad när jag tar del av författarerfarenheter som din (fått mycket från Ann och Johanna, givetvis). Det lönar sig att vara envis när man verkligen vet vad man vill. Och det ligger hårt arbete bakom, inte att förglömma när själv kämpar med skrivandet.
    Lycka till med lanseringen av boken!
    //Monica

    SvaraRadera