lördag 29 maj 2010

Bokmässan 2010- valet av tema

Bokmässan 2010 har temat Afrika, något som har kritiserats kraftigt. Det är "snudd på oförskämt" säger en angolansk författare, han är trött på att Afrika ses som ett land. Det "klumpas ihop" tycker en kolumnist i Expressen  och talar om "i det mörkaste Göteborg" (den där titeln på artikeln tycker jag som fd. göteborgare givetvis var lite onödig, måste givetvis säga det.  ;)   )

Först vill jag säga att jag skulle gärna vilja gå på bokmässan just på grund av valet av tema, jag är intresserad av många delar av Afrika. Och skriver en roman som utspelar sig i Afrika. (Men det blir nog ingen bokmässa, kostar för mycket med resa, inträde och seminariepass. För att inte tala om alla böcker man köper...)

Men jag kan samtidigt förstå kritiken.

Det är typiskt västerländskt att klumpa ihop och se en kontinent som ett homogent område, som ett land. Vi talar gärna om den muslimska världen som "ett", eller Mellanöstern som ett muslimskt område (även om det bor miljoner kristna där). På samma sätt är Europa för många amerikaner ett land och i många länder talar man om Skandinavien som ett land, inte minst vad det gäller litteratur. (Scandinavian Crime tex)

Hoppas ändå bokmässan blir givande. Skulle som sagt gärna vilja vara där.

2 kommentarer:

  1. Det lär finnas 53 länder i Afrika och skall man ha ett land per år så tar det tid att visa upp dem alla.

    Och tänk om man skulle ha alla världens länder en och en.
    Kul i och för sig att Bokmässan kommer att leva så där ett par hundra år framöver - men knappast realistiskt!

    Förra året var Spanien och spanskspråkig litteratur temat - där "klumpades" nästan hela Sydamerika ihop.

    Nästa år blir det "3 länder - ett språk" med Tyskland, Österrike och Schweiz.

    SvaraRadera
  2. Där ser man, det har "klumpats ihop" tidigare!

    Jag kan se fördelar med detta också, speciellt om man som jag har intresse i flera olika delar av kontinenten.

    SvaraRadera