fredag 5 februari 2010

Biskopar av kött och blod

När man läser sådant här, och dessutom gillar att skriva och gärna om kyrkan (nu menar jag rent skönlitterärt), då är det klart att fantasin sätter igång.
Vad ligger bakom? Hur blev det så där?

Någon som är väldigt bra på att skildra kyrkans män (och kvinnor) som människor av kött och blod är den engelska författarinnan Susan Howatch. Jag har skrivit om henne förut, men tjatar på.
Hennes sk. Starbridge-serie är berömd i England och USA, men i Sverige översattes bara ett par romaner, innan det projektet lades ned. Synd!
Jag har hört rykten att det finns förnyat intresse att återutge Susan Howatch, och hoppas innerligt att det kommer att lyckas.
Den som är haj på engelska kan beställa från Amazon. Starbridge-serien kan vara lättare att få tag på via amerikanska Amazon. Svenska översättningar finns på vissa bibliotek, om man gräver, eller från antikvariat. Den uppföljande serien, den sk St Benet-serien, är lättare att hitta på Amazon.co.uk.

Det här är extremt läsvärda romaner! Howatch tvekar inte att ta upp kärlek och lust, otrohet, homosexualitet, teologiska frågor, arbetsmiljöproblem, you name it.


Mer om Susan Howatch på min Bokläsardagbok

----

3 kommentarer:

  1. Adlibris har många av Howatchs böcker - kostar omkring en hundring styck.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset!

    Jag ser att man kan få tag i vissa Starbridgeromaner för runt 70 kr.
    Fantastiskt.
    Närmare än man anar, alltså, och billigt tackvare låga svenska bokmomsen.

    SvaraRadera
  3. Har aldrig hört talas om dessa böcker men ska till bibblan i helgen! Tack för info!

    SvaraRadera