måndag 20 september 2010

Ett valresultat som manar till eftertanke

Min första tanke över valresultatet var; välkommen Sverige, till en värld präglad av xenofobi. Högerpopulism med rasistiska förtecken är inget nytt i Europa. Nu har detta "drabbat" Sverige.

Det manar till eftertanke.
Vad är det som gör folk så missnöjda att de röstar på ett parti med uppenbart rasistiska rötter och vars ledare uttalar sig på ett sätt som inte kan kallas annat än rasistiskt. SD talar ju tex. om muslimer och araber på liknande sätt som Hitler talade om judar.
Oavsett om valprogrammet innehåller punkter som många kan hålla med om (som att varför inte ta hand om de invandrare vi har på ett bättre sätt, innan vi tar emot många fler), så ligger det bruna där precis under ytan och stinker.

Jag tror att det bottnar i en egen livssituation som man inte är nöjd med, samtidigt som man är präglad av xenofobi, skräck för det främmande; främlingsfientlighet. För om man inte har sitt på det torra, då är det lätt att hitta något annat att skylla på.

Och för att kommentera det faktum att det finns aktiva kristna bland SDs väljare; främlingsfientlighet har inget utrymme i kristen tro, det är min bestämda uppfattning. Jesus var den som sa "älska dina fiender", inte tvärtom. Inte heller sa han att man ska vara fientlig mot dem.
Jag kan inte se hur man ska kunna verka för Guds rike, som vill inkludera, inte stänga ute, och samtidigt stå för en främlingsfientlig agenda.

Thomas Österberg kommenterar bra i Dagen. Så också Carl-Henric Jaktlund.

2 kommentarer:

  1. Vet inte var "jag lägger ned bloggen-posten" tog vägen. Så jag kommenterar här igen. Jag har varit borta från din blogg rätt länge, men hittade nyligen tillbaka hit. Tråkigt att du lägger ned, men det kan mycket väl vara ett rätt beslut ändå. Jag ville egentligen bara säga att jag verkligen känner att jag kan förstå dina tvivel. Alla dom saker du nämner har jag känt och våndats över.

    Har du lust får du gärna mejla någon gång.
    /Jonas Lundström
    www.jlundstrom.se

    SvaraRadera
  2. Jonas, den kommer. Håller på att formulera den och tryckte på publiceraknappen av misstag.
    Behöver vränga på orden ett tag till.

    Jag återkommer

    SvaraRadera