lördag 21 maj 2011

Assimilering

Om jag inte blandar ihop begreppen så brukar man tala om att invandrare ska assimileras, inte integreras (i alla fall om man lutar åt en brunskjortiga sidan). Man ska smälta in i det nya landets vanor och kultur och ens eget ska liksom försvinna under processens gång. Lite hårddraget.

Jag vet inte om jag är så assimilerad i Holland. Men en sak har jag i alla fall tagit till mitt hjärta.
Cyklandet.
Jag cyklar jämt. Till allt. Med allt. Inga ungar längre bakpå, men allt tänkbart annat. Jag har dock inte lyckats lära mig cykla med paraply, som många holländare gör i regn. Vet helt enkelt inte hur jag ska klara av att växla och bromsa då.

Bilden ovan är ganska typisk, förutom att det brukar var en mamma som cyklar med två barn, paraplyvagn och matvaror, eller vad det nu är han har i korgen.
Holländarna transporterar ALLT på cykeln. Från en back öl till självaste nyss inköpta julgranen

2 kommentarer:

  1. *asgarvar*
    Klockrent!

    Min man tog hem förra årets julgran på cykeln.

    Cykla med paraply har inte jag heller lärt mig.

    SvaraRadera
  2. De som cyklar med paraply har nog fotbroms, är min teori.

    SvaraRadera