fredag 20 maj 2011

Jag har blivit med läsplatta

Jag har blivit med läsplatta. En Sony Reader PRS-650, för den som vill veta, alltså den större varianten av Sonys läsplattor. Större och större, så stor är den inte.
Efter långt övervägande hade jag beslutat att jag ville ha en läsplatta, och att jag ville ha en Sony Reader 650. Bara för att upptäcka att den var slutsåld. Överallt. De skyllde på stor efterfrågan och att fabriken i Japan ligger still pga jordbävningen.
Men så hade den lokala kristna bokhandeln en läsplatteafton igår. Och de hade ett antal Sony 650. Så jag slog till. Direkt. Och så här ser den ut, min några dagar försenade födelsedagspresent.

Varför då en läsplatta? Varför inte en iPad, när jag nu ändå håller på. IT-experterna säger att läsplattorna är ett övergående fenomen, snart vill alla ha en iPad eller liknande.
Svar: Jag vill inte ha en plattdator. Den är mycket dyrare och jag skulle inte läsa på den. Bara surfa på den i tid och otid, precis som jag gör med min händiga lilla minilaptop. När jag egentligen vill läsa en lånad bok från ELib.

Med min Sony Reader 650 kan jag också läsa vanliga Worddokument. Idealt för att korrläsa manus alltså. Förutom eböcker.
Första intrycket efter några timmars användning? . Lättanvänd, handlig, tunn och lätt. Det går bra att läsa i starkt solljus, men man ska inte låta sänglampan lysa direkt på skärmen. Touchfunktionen är jättebra, med en lätt svepning med fingret vänder man blad.
5 av 5

5 kommentarer:

  1. De senaste åren har jag upptäckt, att varje gång jag läser om olika tekniska nyheter, att jag inte begriper ett dyft. Vilket givetvis säger mer om mig än om de tekniska nyheterna.:-)

    SvaraRadera
  2. Förstår hur lyrisk du känner dig nu. Jag blev överlycklig när jag upptäckte vad mycket kul jag kunde ha med en vanlig läsplatta ( http://kim-m-kimselius.blogspot.com/search/label/L%C3%A4splatta )
    Var och kikade på Ipad, men de är för tunga och som du säger, varför skaffa sig ännu en dator, när det enda man vill ha är något att läsa många böcker på. Min läsplatta kan ha 350 böcker samtidigt, hur många resväskor skulle behövas för att ta med sig så många böcker på semestern!
    Jag lyssnar även på ljudböcker på min läsplatta. Tycker det är lite tråkigt att faktaböcker inte finns som e-böcker, eftersom jag läser väldigt mycket fakta.
    Kram Kim

    SvaraRadera
  3. Leo, säg ifrån om du vill ha en läsplattalektion! ;)
    Skämt åsido, eböcker är fantastiskt för mig som bor utomlands, eftersom jag lätt kan låna eböcker via "mitt" svenska bibliotek.

    Kim, jag är lyrisk. Haha!
    Jag kan byta minne och få plats med tusentals böcker och även MP3, så man kan läsa och lyssna lite på musik samtidigt.
    Men att man kan läsa även word och PDF är idealt för en skribent

    SvaraRadera
  4. Funderar på vad jag ska köpa ... behöver en platta jag kan blogga ifrån och sköta om webbsidor ... grrr svårt att bestämma sig. iPad har ju sina negativa sidor, t ex att man inte kan ladda ner program från webben. Tror ni att man kan blogga och skriva på en Android-läsplatta? Några tips?

    SvaraRadera
  5. Jack, jag vet ganska lite om androidplattor, men visst har tex Samsung en? Som är ganska bra, men dyr.
    Jag är ingen expert på iPad heller.

    Jag har min lilla Samsung Netbook 10tum som jag har med mig på alla resor och som jag även skriver väldigt mycket på, tex i trädgården eller på kaféer. Men det är inte så bra att läsa eböcker på, det har jag nu min Sony Ereader för.

    Googla runt och samla information, och testa i affären.
    Jag tycker fortfarande att ipaden är jätteintressant, men jag tycker inte att jag har behov av en.

    SvaraRadera