tisdag 29 november 2011

Lite statistik över mina bloggar

Besöken det senaste året på min bokrecensionsblogg Bokläsardagbok ökat med över 700%. Jag vet att jag har Jan Guillou att tacka för det, hjälp vad folk har googlat på hans nya roman Brobyggarna. Men trenden är starkt uppåtgående. Bokläsardagbok håller på att gå om både All I Want och skrivarbloggen.

Och nu har jag utsetts till en av Bokmässans bloggambassadörer 2012, och det är en extra kick.

Av statistiken kan jag också de att läsare inte bara hittar bloggen via google, utan också via internetbokhandlare och förlagens egna hemsidor (i alla fall de som är länkade till Twingly). Min teori är att dagstidningarnas recensenter får allt mindre att säga till om, främst eftersom de inte alls hinner, vill eller har möjlighet att recensera allt. Läsaren hittar information om boken han eller hon vill köpa via andra vägar.


Min skrivarblogg Bokskrivardagbok har ökat med 45 % under året, och det är inte dåligt det heller. För en blogg som jag så gott som aldrig länkar till andra sidor (förutom andra skrivarbloggar).

Däremot har den här bloggen minskat mycket. Kanske inte så konstigt eftersom jag inte är så aktiv. Från att ha varit min huvudblogg har den blivit min sidekick.

Många nischar inte sina bloggar som jag. Jag har funderat på om det är bra eller dåligt att jag nischar och kommit fram till att jag helst vill ha en ren skrivarblogg och en ren recensions/bokblogg, som är ganska fri från personliga inlägg. Den som vill ha det får hålla sig till den här bloggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar