fredag 10 juli 2009

Bihålesyndrom

Mina bihålor gör sig påminda igen, i alla fall känns det så när huvudvärken lokaliserar sig mellan ögonbrynen. Jag tror inte jag kan skylla på PMS denna gång.
Bor i Hollands lägst belägna områden, det är med andra ord alltid fuktigt här, och det kan kanske vara en orsak. Öron, näsa, hals-avdelningen på sjukhuset här lär vara den bästa i landet (de har mest erfarenhet....)

Eftersom det bara är ett par veckor sedan som jag var ordentligt sjuk i bihåleinflammation (till slut satte det sig på balansen, så att allt blev snurrigt), så känns det lite kymigt just nu.

Jag är egentligen inte förkyld för övrigt, men känner mig hängig och energilös.
Slängde ut en efterlysning efter huskurer på Facebook och Twitter igår och fick flera tips.
Enligt mina tipsare ska jag skölja näsan med koksaltlösning (ska vara hemskt äckligt, men fungerar), dricka konjak, äta (förmodar jag, kanske dricks det som te också) bockhornfrö, det är det samma som fenugreek, som finns i curry, be doktorn om Rinexin...

Googlade dessutom på "upprepade bihåleinflammationer" och fick reda på att det kan bero på svamp (den kända Candida nånting som kan orsaka både det ena och det andra i och utanpå kroppen). Candida ska man bekämpa med diet och egendomliga naturprodukter som Pau Darco (bark från ett sydamerikanskt träd). I dieten ska man undvika socker, jäst, mjölkprodukter som svampen tydligen gillar.
Funderar på att sätta igång denna diet, men har inte riktigt kommit till skott. Jag älskar bröd och mjölk.

Fler tips om huskurer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar