måndag 11 april 2016

Blogg100 #42 - Postretreat

När jag är på retreat och har möjlighet att verkligen leva i tystnad (alla vardagligheter stör inte; maten sätts på bordet framför en, sängen är bäddad när man kommer dit etc) får jag alltid en massa idéer. Romanidéer, idéer hur jag skulle vilja utveckla en redan påbörjan dito, ställen dit jag vill resa och...så...vidare.

Ledaren på retreaten tillhör en lekmannaorden, The Third Order of Unity, som är kopplad till nunneklostret Grandchamp i Schweiz. Det är ett protestantiskt kloster och även ett "systerkloster" till Taize i Frankrike (som bara har munkar i sin orden). Men det är ganska okänt, kanske främst för att de inte tar emot så många gäster åt gången.
Vi är nu några som gärna skulle vilja besöka Grandchamp, kanske nästa vår. Nu är jag i full färd med att planera...
Nunnorna i Grandchamp


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar